به طور کلی شیرخواران و کودکان پوست بسیار حساسی دارند و والدین باید در خرید لباس برای آن ها دقت فراوانی کنند. حساسیت به نوع لباس ، در مورد نوزادانی که آلرژی پوستی یا اگزمای سرشتی یا درماتیت آتوپیک دارند ، اهمیت زیادی دارد. پوست نوزادانی که از این ناراحتی رنج می برند ، نسبت به تحریک های ناشی از لباس بسیار حساس تر از سایر نوزادان است.

خشکی و التهاب گونه ها و چانه از علائم ابتلا به اگزمای سرشتی هستند. به علاوه نوزادان مبتلا به این ناراحتی به دلیل خارش پوستی خود مدام بی قراری می کنند. ممکن است قسمت های حفره ای بدن آن ها مانند حفره پشت آرنج و پشت زانوهایشان نیز دچار اگزما شوند.

این بچه ها به شدت در برابر لباس های پشمی واکنش نشان می دهند ؛ مثلا اگر لباس های پشمی با پوست نوزادان تماس پیدا کند ، به شدت دچار خارش و قرمزی پوست می شوند. به همین دلیل پوشیدن لباس های پشمی برای نوزادانی که زمینه ابتلا به اگزمای پوستی دارند ، مطلقا ممنوع است. بهترین لباس برای نوزادان و شیرخواران ، لباس های کاملا نخی هستند و لباس های حاوی مواد صناعی و نایلون می تواند برای برخی از بچه ها ، ابتلا به اگزمای پوستی را به همراه داشته باشد. این مشکل با بالا بودن دمای اتاق و تعریق نیز ، تشدید می شود ؛ یعنی ایجاد خارش و التهاب در پوست نوزادانی که زمینه اگزمای پوستی دارند ، با پوشیدن لباس های نایلونی و با الیاف مصنوعی دور از انتظار نخواهد بود.

لباس زیر کودکان

بهتر است برای بچه هایی که از اگزمای سرشتی رنج می برند - چه کودکانی که پوشک می شوند و چه آن ها که نمی شوند - شورت های کاملا نخی بپوشانید. اگزمای سرشتی که از حدود 3 ماهگی برای برخی بچه ها اتفاق می افتد ، علائمی مانند قرمزی و خشکی پوست را همراه دارد و استفاده از لباس های زیر یا روی پشمی و پلاستیکی باعث تشدید اگزما ، خشکی ، خارش و حساسیت پوستی آن ها می شود. ضمن اینکه امکان عرق سوز شدن بچه ها و ایجاد حساسیت پوستی در صورت استفاده از لباس های نایلونی و پشمی برای آن ها بیشتر می شود.

نکته دیگر این است که باید به بچه هایی که پوشک نمی شوند ، فقط شورت های سفید یا کرم ساده که هیچ رنگ ، برچسب یا طرحی در قسمت های داخلی آن ها وجود ندارد ، بپوشانید. ابتلا به انواع حساسیت های پوستی ، قرمزی ، خارش و التهاب ناحیه تناسلی ، کشاله ران یا کمر بچه هایی که شورت های رنگی یا غیر نخی ( به خصوص در روز های گرم که تعریق پوست افزایش می یابد) می پوشند ، بیشتر است.

میکروب هایی که بعد از سن بلوغ در ناحیه تناسلی و زیر بغل رشد می کنند ، با میکروب های دوران کودکی فرق دارند.

بنابراین بهتر است والدین لباس بچه ها را جداگانه بشویند و آن ها را با لباس های زیر خود یا بچه های بزرگ تر یک جا نشویند.

این کار از انتقال میکروب ها و کثیفی لباس های بزرگ تر ها به لباس بچه هایی که سیستم ایمنی بدنشان خیلی ضعیف تر و حساس تر است ، جلوگیری می کند.