علاوه بر فنون بازنگری، رفتاری و آرمیدگی، روش های مفید دیگری هم وجود دارد. سه فن حل مسئله، جرات آموزی و مدیریت استرس می توانند وقایع منفی زندگی را کم کنند. طرح های کنار آمدن و خود آمو زی نی برای اداره کردن مشکلات مفید هستند.

حل مسئله

اگر برای حل مسائل زندگی، روش سازمان یافته ای داشته باشید، کنار آمدن با اضطراب آسان می شود. انسان ها در طول روز مسائل بسیاری را حل می کنند. بسیاری ازمواقع این کار را به طور خودکار انجام می دهند. گاهی اوقات نیز مسئله ها را آگاهانه حل می کنند. برخی از نمونه های حل مسئله در طول روز عبارتند از انتخاب طعم بستنی، تنظیم بودجه و پیدا کردن فردی برای مراقبت ار یک سالمند.

اما حل برخی از مسئله ها سخت است و روش سازمان یافته ای می خواهد. روی سازمان یافته، چند مرحله دارد : تعریف مسئله، جمع آوری اطلاعات، زمینه چینی برای اقدام، اجرای اقدامات و ارزیابی نتایج. وقتی با مسائلی مواجه می شوید که تصمیم گیری در مورد آنها سخت است یا کار مشخصی در مورد آنها نمی توانید انجام بدهید، مراحل زیر را طی کنید.

مجبور نیستند برای تمام مسئله ها این مراحل را طی کنید. بعضی از مسئله ها به سرعت قابل حل هستند. بعضی از مسئله ها، خصوصاً مسئله هایی که حل کردن آنها تغییرات مهمی در زندگی ایجاد میکند، چند روز تا چند هفته طول می کشد. وقتی با مسئله سختی مواجه هستید کمی صبر کنید ! وحشت نکنید و اولین کای را که به ذهن تان خطور می کند انجام ندهید. اگر هیجانات در حال تشدید هستند، با خود تحلیلی عقلانی (فصل هفتم)، فکر خود را آزاد کنید.

مرحله 1- بیان مسئله

مسئله را واضح بیان کنید. مشخص حرف بزنید. برای مثال به جای آن که بگویید «دخل و خرج ما با هم نمی خواند» بگویید «هر هفته 180 دلار اضافه خرج داریم». مسئله را ریز کنید. به این ترتیب، مسئله روشن تر می شود و می توانید آن را به قسمت های قابل اداره تقسیم کنید.

مرحله 2- جمع آوری اطلاعات

در مورد مسئله، اطلاعات جمع کنید. بعداً در همین فصل، نکات مربوط به این مرحله را توضیح می دهم.

مرحله 3- تعیین اهداف

هر یک از قسمت های مسئله را هدف در نظر بگیرید. آنهارا به صورت مشخص بیان کنید تا بفهمید چه موقع به این هدف ها می رسید. هدف «کمتر از در آمدم خرج کردن و سالانه 2000 دلار پس انداز کردن»، مشخص و قابل اندازه گیری است.

آن قدر روی هدف ها پافشاری کنید تا به خواسته های خود برسید؛ به شرط آن که هدف شما خیال بافی نباشد برای «مثال «ای کاش تمام طلب کارانم از بین بروند»، نامحتمل است ولی می تواند زمینه سازی این فکر خلاقانه شود که می توانم «با قرض نگرفتن، طلب کارانم را کم کنم.»

بعد از خوب فکر کردن و استفاده از قوه تخیل تان، اهداف نهایی را مشخص کنید.