‏تیروئید غده کوچک ده تا بیست گرمی است که جلو گردن، جلو نخستین حلقه های نای قرار گرفته و بخش اعظم کنترل سوخت وساز بدن را عهده دار است. سرطان تیروئید در تمام سنین می تواند بروز کند، اما بیشتر در سنین بالاتر از پنجاه سال مشاهده می شود.

علل بروز

ارث، اشعه، هورمون ها، سابقه داشتن گواتر با ندول سرد، اختلالات تغذیه ای و محیطی، متابولیک و علل ناشناخته.

پیش گیری

عدم تماس با اشعه رادیواکتیو به میزان غیر مجاز، درمان و بررسی گواترهای چند گرهی و یا کسانی که نیاز به جراحی دارند می تواند در پیش گیری از سرطانی شدن آن ها مفید واقع شود.

‏تشخیص بیماری

‏علائم بالینی: بزرگی غده تیروئید به صورت گواتر، خشونت صدا، احساس ‏خفگی، کاهشی وزن، بی اشتهایی، ضعف عمومی بدن، اختلال بلع. ‏با معاینه بالینی، آزمایشات خونی، اسکن و سونوگرافی می توان به تشخیص نهایی رسید.

‏درمان

‏جراحی، شیمی درمانی و یا تجویز ید رادیواکتیو.

‏درمان به روش طب سنتی

‏سلنیوم (که در پیازچه و فندق به وفور یافت می شود)، ویتامین های E ‏و C در ‏درمان بیماری نقش دارد. خوردن کباب جگر با کمی آب لیموی تازه و جعفری، ‏کلم، زردة تخم مرغ، هدف خوراکی، ماء الشعیر، مخمر آبجو، مالت جو، خوراک عدس و لوبیا باکمی آب لیموی تازه و روغن زیتون، مصرف روغن سویا، اسفناج خام و هویج خام، غلات، سیر، سیب زمینی ترشی، کدو حلوایی، میوه (کیوی، ‏پرتقال، زرد آلو، سیم قرمز، انگور رسیده، توت فرنگی)، تنتور مامیران (روزی 3 ‏قطره)، زرد چوبه، غرغره با جوشانده گل شبدر، گندم سیاه، روغن کنجد، جای سبز وگیاهان زرد و سبز در درمان بیماری نقش دارند. ‏لازم به ذکر است که مصرف شلغم و گیاهان بوته ای به میزان زیاد سبب تشدید بروزگوآترهای گرهی و یا گرهی سرد و سرطای می شود.