برای آن که طرح خود درمانی شما مناسب باشد باید بدانید چه مشکلی دارید.

پیشینه مشکل خود را بررسی کنید

آیا در خانواده شما کسی مشکلات هیجانی، مثلا اضطراب اجتماعی، دارد؟ کمرویی شما چگونه نمایان شد و چه تاثیری بر روابط شما با همسالان، همکلاسی ها، همکاران، دوستان صمیمی و خلاصه دیگران گذاشته است ؟

در رسیدگی به مسائل اجتماعی چه مشکلاتی داشته اید ؟ آیا تجارب دردناکی داشته اید ؟ آیا اجتناب هم داشته اید ؟ در کدام مقطع فهمیدید مشکل دارید ؟ آیا قبلاً درمان شده اید ؟ اگر شده اید، چطور بوده است ؟

آیا مشکلات هیجانی ثانویه دارید ؟

آیا خودتان را به خاطر اضطراب اجتماعی خویش تحقیر می کنید ؟ آیا از غلبه کردن بر این مشکل تان ناامید شده اید ؟ دو نکته ای که در سطر بعد می گویم، یکدیگر را تقویت می کنند : اگر خودتان را آدم «ضعیفی» بدانید، بعید می دانید بتوانید تغییر قابل توجهی ایجاد کنید.

چطور عمل می کنید ؟

نقاط قوت و ضعف تان در تعاملات اجتماعی چه هستند ؟ از کدام وضعیت های اجتماعی اجتناب می کنید ؟ برای اجتناب از آنها چه رفتارهایی انجام می دهید؛ برای مثال آیا الکل و مواد مصرف می کنید ؟

طرز فکرهای معمول خود را بیابید

آیا باورهای کمال گرایانه دارید ؟ آیا توقع دارید در وضعیت های اجتماعی، خوب و شایسته عمل کنید ؟ آیا کل «وجودتان» را درجه بندی می کنید ؟ آیا وقتی شما را تایید نمی کند، افتضاح سازی می کنید ؟

یادداشت برداری کنید

یک راه برای این که افکار، رفتارها و مشکلات تان را مشخص کنید، تهیه دفتر یادداشت ABC (فصل هفتم) است. در این دفتر، ABC وضعیت های اجتماعی مضطرب کننده را یادداشت کنید :

* A (رویدادهایی که ماشه اضطراب تان را می چکانند). * B (افکارتان قبل از آن رویداد، هنگام وقوع رویداد و پس از آن). * C (احساس تان، اجتناب های تان و میزان تمرکزتان روی خودتان).