در اینجا برخی از مواجهات و روش های پیشگیری از پاسخ برای وسواس فکری - اجبار عملی را توضیح می دهم :

* نظافت افراطی. کره را روی شیر آشپزخانه یا هر چیز دیگری که نسبت به آن حساس شده اید، بمالید و تمیز کردن آن را عقب بیندازید.

* وارسی مکرر قفل ها. قبل از آن که داخل رختخواب بروید، درهای خانه را باز کنید، سپس آنها را ببندید و این عمل را به تعداد معینی انجام بدهید.

* وارسی مکرر این که مبادا هنگام رانندگی به عابران پیاده یا موتورسواران زده باشید. عمداً در جاده ای آشنا که احتمال زیادی دارد ماشین تان در آنجا بامبی صدا کند، حرکت کنید؛ در شب رانندگی کنید؛ در جاده ای ناآشنا رانندگی کنید.

* تکرار برخی اعمال برای پیشگیری از وقوع فاجعه، مثلاً تکرار دائمی برخی کلمات، عبارات یا جملات و شمارش ذهنی برخی چیزها. فاجعه ای را که از آن ملی ترسید به تدریج در ذهن تان واضح تر و واضح تر تجسم کنید و مناسک خود را انجام ندهید.

* مرتب کردن مکرر اشیاء به صورتی خاص. ترتیب اشیا را به هم بریزید یا از کسی بخواهید این کار را انجام بدهد. میزان به هم ریختگی یا مدت به هم ریختگی را به تدریج بیشترکنید.

* جمع کردن چیزها به این بهانه که یک روز به کار می آیند. وسایل را از لحاظ شدت اضطرابی که دور ریختن آنها ایجاد می کنند، مرتب کنید و آنها را به ترتیب از کمترین به بیشترین دور بریزید.

* اطمینان خاطر گرفتن مکرر از دیگران در این مورد که مبادا حرف ناشایستی زده یا عمل نادرستی انجام داده باشید. حرفی را که فکر می کنید ناشنایست است بزنید یا کاری را که فکر می کنید نادرست است انجام بدهید. سپس در مقابل وسوسه اطمینان خاطر گرفتن، مقاومت کنید.

موقع استفاده از مواجهه برای مقابله با رفتار افراطی، مراقب باشید از سر دیگر نیفتید و بیش از حد بی خیال نشوید. سعی کنید اجبار عملی را قابل کنترل کنید