واکنش زرد پی ها

آزمون واکنش زرد پی ها یا رفلکس های تاندونی برای ارزیاب عملکرد حسی و حرکتی اعصاب، اتصالات نخاعی و شرایط اعصاب محیطی انجام می شود. مثلا، پزشک ممکن است با زدن ضربه های آرام بر روی زانو یا ناحیه مچ پا، با استفاده از یک چکش سر لاستیکی، واکنش زرد پی های این نواحی را مورد ارزیابی قرار دهد.

واکنش بابنسکی

کشیدن آرام شیئی در ناحیه جانبی کف پا، منجر به حرکت غیر ارادی شست پا، به شکلی خاص می شود، که می تواند حاکی از اختلال در شبکه عصبی منشعب از مغز یا طناب نخاعی باشد.

قدرت عضله

ضعف یک عضله یا گروهی از عضلات می تواند تظاهری از یک اختلال عصبی باشد. بنابراین، پزشک می تواند به عنوان بخشی از معاینه شما به ارزیابی قدرت عضلات مختلف بدن بپردازد.

کشمندی عضله

در بررسی کشمندی عضلات، پزشک به منظور ارزیابی روانی عضله و محدوده حرکت آن، دست و پای شما را حرکت خواهد داد. مثلا، برای ارزیابی دو طرف بدن، عضلات هر دو اندام تحتانی مورد معاینه قرار می گیرند. افزایش کشمندی (سفتی یا سختی عضله) یا کاهش آن (شلی عضله) می تواند دلالت بر وجود مشکلات خاصی در اعصاب کنترل کننده عضلات مختلف داشته باشد.

عملکرد حسی

آزمون های حسی در معاینات عصبی بسیار حائز اهمیت هستند، زیرا حواسی مثل درد، گرما، لمس و ارتعاش از بیماری هایی باشند که عملکردهای اختصاصی مغز را مختل می سازند. حملات تشنج در اثر دشارژهای (تخلیه الکتریکی) غیر طبیعی سلول های عصبی ایجاد می شوند. متخصصان و جراحان مغز و اعصاب، افرادی هستند که اختلالات مغز و سیستم عصبی را درمان می کنند. تشخیص این اختلالات گاهی بسیار دشوار است، چون که علایم و نشانه های عصبی ممکن است بی شمار و متنوع باشند. گاهی پزشکان برای تمایز قائل شدن میان بیماری های عصبی و روانی با مشکل روبرو می شوند. گاهی برای دست یابی به یک تشخیص درست، علاوه بر تست های آزمایشگاهی، ارزیابی دقیق خصلت و الگوی علایم و نشانه ها، تا مدت ها، ضرورت پیدا می کند.