بسیاری از عوامل خطرساز سکته مغزی مشابه حمله قلبی هستند این عوامل بدین قرارند:

سابقه خانوادگی. چنانچه یکی از والدین یا یک برادر یا خواهر شما دچار سکته مغزی یا تی-آی-ای شده باشند، خطر سکته مغزی در شما افزایش می یابد.

سن. خطر بروز سکته مغزی، با افزایش سن شما بیشتر می شود و بعد از 35 سالگی این احتمال به ازاء هر 10 سال دو برابر می شود.

جنسیت. مردان در مقایسه با زنان قبل از یائسگی در معرض خطر بیشتری از سکته ایسکمیک قرار دارند. این خطر در مورد خونریزی داخل مغزی در هر دو جنس یکسان است، اما احتمال خونریزی زیر عنکبوتیه در زنان بیشتر است.

نژاد. احتمال بروز سکته مغزی در سیاه پوستان بیشتر از سفید پوستان است افزایش تا حدی به دلیل خطر بیشتر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت در این افراد است.

فشار خون بالا. فشار خون بالا خطر ابتلا به هر دو نوع سکته ایسکمیک و هموراژیک را افزایش می دهد. این بیماری با تضعیف و آسیب عروق خونی داخل و اطراف مغز، احتمال بروز خونریزی یا سفتی دیواره رگ در آنها را افزایش می دهد. نمک بیش از حد در رژیم غذایی، بی تحرکی و اضافه وزن همگی در افزایش فشار خون سهیم هستند.

بیماری قلبی عروقی. چندین بیماری قلبی و عروقی دیگر هم می توانند خطر بروز سکته مغزی در شما را افزایش دهند؛ نارسایی احتقانی قلب، حمله قلبی، بیماری دریچه ای قلب یا تعویض دریچه و ریتم نامنظم قلب (فیبریلاسیون دهلیزی یا اصطلاحا ای-اف). با وجود چنین بیماری هایی قلب شما خون را خوب پمپ نمی کند یا ضربان های نامنظمی دارد. این مساله می تواند به تشکیل لخته خون (ترومبوز) در یکی از حجره های قلبی یا بر روی یک دریچه بیمار منجر گردد. حدود 15 تا 20 درصد همه سکته های ایسکمیک در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی رخ می دهد.