کاربردها

نمونه مایع مغزی نخاعی می تواند در تشخیص بیماری های مختلفی کمک کند. این بیماری ها عبارتند از: اسکلروز مولتیپل، سندرم ری، سندرم گیلن-باره، عفونت های سیستم عصبی مرکزی، برخی از تومورها و خونریزی زیر عنکبوتیه. نمونه مایع مغزی نخاعی را می توان از نظر پروتئین، قند، گلبول قرمز و سفید و سلول های (بدخیم) سرطانی مورد آزمایش قرار داد. این مایع را می توان برای شناسایی ویروس ها و باکتری ها کشت داد.

از ال-پی می توان برای تزریق رنگ (ماده حاجب) یا مواد رادیو اکتیو به داخل مایع مغزی نخاعی برای گرفتن تصاویر تشخیصی از جریان مایع نیز استفاده کرد، به این نوع عکس برداری میلوگرافی گفته می شود (به انتهای همین فصل مراجعه شود). گه گاه از این روش برای تزریق داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها و داروهای شیمی درمانی هم استفاده می شود.

خطرات

ال-پی خطراتی را هم به همراه دارد، هر چند در مقایسه با گذشته کمتر شده اند. برای جلوگیری از عفونت، مراقبت های بیشتری صورت می گیرد و از این روش به شکل گزینشی استفاده می شود. در دسترس بودن تکنیک های تصویر نگاری پیشرفته تر، امروزه نیاز به ال-پی را در بسیاری از موارد برطرف ساخته است.

در صورت ابتلا به نوعی اختلال انعقادی یا افزایش فشار مایع نخاعی که بعد از نمونه برداری منجر به تحت فشار قرار گرفتن ساقه مغزی می شود خطر بروز عوارض در شما افزایش می یابد.