علائم و نشانه ها

• تهوع و استفراغ مداوم پس از یک عفونت ویروسی

علائم و نشانه های اورژانسی

• خواب آلودگی • منگی شدید. • از دست دادن هوشیاری • هذیان، تشنج یا حمله

سندرم ری نوعی بیماری نادر، اما جدی و خطرناک است که ممکن است در کودکان به دنبال یک عفونت ویروسی ایجاد گردد. این عارضه خون، کبد و مغز فرد را درگیر می کند. مشخصات سندرم ری عبارتنداز : سطح بالای آمونیاک و اسیدیته خون و پایین بودن سطح قندخون، تشکیل رسوبات چربی و تورم کبد و ورم مغزی که می تواند منجر به بیهوشی هذیان یا حمله تشنج شود.

سندرم ری اولین بار به عنوان یک بیماری منفرد در سال 1963 شناسایی شد و شمار موارد گزارش شده در دهه 1970رو به افزایش گذاشت.موارد گزارش شده در ایالات متحده در سال 1980به بالاترین میزان یعنی 555 نفر رسید، اما بعد از آن به شکل قابل توجهی کاهش یافت. در حاضر، تنها چند مورد در سال گزارش می شود.بسیاری گمان می کنند علت این کاهش هشدارهایی است که در مورد مصرف آسپیرین در بچه ها داده شده است، مصرف آسپیرین در بچه ها ارتباط مستقیمی با بروز سندرم ری دارد، اما احتمالاً این قضیه تنها بخشی از علت است.

هرچند مصرف آسپیرین می تواند منجر به بروز این سندرم در بچه ها گردد، علت اختصاصی سندرم ری همچنان ناشناخته است. این بیماری تقریباً به شکل انحصاری در کودکان 2 تا 16 ساله و به دنبال یک عفونت ویروسی مثل آبله مرغان یا آنفلوآنزا حتی یک عفونت معمولی دستگاه تنفس فوقانی روی می دهد. برخی از محققان معتقدند سندرم ری ممکن است یک اختلال متابولیک زمینه ای باشد که بیماری ویروسی نقاب از چهره آن بر می دارد.