علایم و نشانه ها

• تب • گلودرد • بی اشتهاییخستگی و ضعف عضلانی • درد عضلات • تورم گره های لنفی • درد ناحیه بالا و چپ شکم

مونوئو کلئوز عفونی (مونو)، توسط ویروس آبشتاین- بار ایجاد می شود. این عفونت بیشتر در افراد 16 تا 25 سال اتفاق می افتد گفته می شود انتقال آن از طریق بزاق صورت می گیرد. دوره کمون یا نهفتگی بیماری معمولاً 7 تا 14 روز دربچه های و نوجوانان است. این دوره در بزرگسالان طولانی تر بوده و گاهی به 30 تا 50 روز هم می رسد.

تشخیص

مونوئو کلئوز عفونی باعث طیف وسیعی از علایم و نشانه ها از جمله: تب، گلو درد، تورم گره های لنفی و بزرگی طحال می گردد. تهوع زردی، سردرد، سفتی مفاصل درد قفسه سینه، سرفه و ضربان قلب سریع یا نامنظم را هم ممکن است به دنبال داشته باشد. بی اشتهایی، درد عضلانی، خستگی و ضعف عضلانی اغلب وجود دارند و جوش های قرمز رنگی هم بر بدن برخی از افراد ظاهر می شوند وجود چنین طیف وسیعی از علایم و نشانه ها، تشخیص را ممکن است با مشکل روبرو سازند. چنانچه پزشک شما به مونوئو کلئوز شک داشته باشد، او نوعی آزمایش خون، موسوم به تست مونوسپات را برای شما درخواست خواهد کرد، که طی آن به جستجوی ردیابی از ویروس آبشتاین- بار در خون می پردازند.

مونوئو کلئوز عفونی تا چه حد جدی است ؟

مونوئو کلئوز، بیماری جدی قلمداد نمی شود، مگر در موارد نادری که طی آن طحال به شدت بزرگ و در نهایت پاره می شود یا اعضاء حیاتی دیگری مثل کبد یا قلب درگیر می شوند. در صورت احساس درد شدید و ناگهانی در ناحیه بالا و چپ شکم، در اسرع وقت به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید. این ممکن است ناشی از بزرگی سریع یا پارگی طحال باشد. در صورت پارگی طحال، برای کنترل خونریزی نیاز به جراحی اورژانسی است.

در اکثر موارد، تب، تورم گره های لنفی و بزرگی طحال، بعداز 10 روز رو به بهبودی می گذارد. اما، ممکن است تا بهبودی کامل 2 تا 3 ماه طول بکشد. اگرچه اکثر نشانه ها آن چنان ناتوان کننده نیستند، اما بیماری می تواند باعث خستگی و ضعف عضلانی دراز مدت شود.