• ضایعات پوستی کوچک و گاهی خارش دار • اسهال که گاهی جای خود را به یبوست می دهد. • دل درد • باد روش

استرونجلیوئیدوز توسط کرم ریزی به نام استرونجلیوئیدس استروکورالیس ایجاد می شود.این کرم که گاهی کرم نخی شکل هم نامیده می شود در بسیاری از نواحی گرمسیری و زیر گرمسیری یافت می شود. آلودگی با این انگل در مناطق معتدله مثل ایالات متحده هم رخ می دهد. استرونجلیو ئیدوز در اماکن پر ازدحام و غیر بهداشتی شایع است.

تشخیص

اولین علامت ابتلا به استرونجلیوئیدوز، پیدایش ضایعات کوچک، قرمز و گاهی خارش دار است که در پی ورود لارو به داخل پوست ایجاد می شود. لاروها از طریق جریان خون به سمت ریه ها حرکت می کنند و از آنجا وارد حلق شده و بلعیده می شوند. سپس در روده مستقر شده و باعث دل درد، باد روش و اسهال می گردند که گاهی جای خود را به پوست می دهد.

دل دردحاصل از این انگل شبیه سوزش مبهم ناشی از زخم گوارشی است. تهوع، استفراغ، و بی اشتهایی هم گاهی ملاحظه می شوند. در موارد شدید، اسهال همراه با دفع کف و بلغم خونی است. لاروها، زمانی که در ریه ها هستند می توانند باعث سرفه های خشک، تحریک و خارش حلق، تب خفیف و مشکل تنفسی گردند. تعیین علت این بیماری کار دشواری است که به دلیل گوناگونی نشانه های آن می باشد یافتن لاروکرم در مدفوع یا مایعی که از روده کوچک خارج می شود تشخیص را مورد تأیید قرار می دهد.

آلودگی با کرم استرونجلیوئیدس تا چه حد جدی است ؟

به جز در مواردی که آلودگی با این انگل فراگیر است، اکثراً افراد با نابودی کرم ها به طور کامل، بهبود پیدا می کنند.

درمان

آلودگی استرونجلیوئیدوز را با داروهای ضد انگل (کرم کش) درمان می کنند.