غده تیروئید در قاعده گلو، درست در زیر سیب آدم واقع شده است. این غده اطراف نای را می پوشاند. یک بافت ارتباط دهنده (ایسموس) لوب های این غده را مرتبط می سازد.

اگرچه وزن غده تیروئید کمتر از 28 گرم است، نقش زیادی در سلامت بدن بازی می کند. این غده سرعت فعالیت های بدن را تنظیم می کند و تمامی جنبه های متابولیسم (سوخت و ساز) را هماهنگ می کند (از سرعت ضربان قلب تا سرعت سوزاندن کالری). در پاسخ به تحریک غده هپیوفیز، تیروئید هورمون تیروکسین ترشح می نماید. هرچه میزان تیروکسین در گردش بیشتر باشد، سرعت انجام فعالیت های شیمیایی بدن بیشتر است. غده تیروئید همچنین کلسی تونین ترشح می نماید که هورمونی جهت کمک به حفظ سطح کلسیم در جریان خون است.

تا زمانی که غده تیروئید مقادیر کافی از تیروکسین بسازد، متابولیسم بدن نرمال خواهد بود. ولی گاهی اوقات تیروئید مقادیر بیش از حد یا کمتر از حد نرمال از این هورمون تولید می کند و تعادل مناسب واکنش های شیمیایی در بدن را مختل می سازد. اختلالات غده تیروئید اکثراً در دو گروه قرار می گیرند. یکسری عملکرد را در گیر می کنند و یک سری ساختار غده را گرفتار می سازند. تیروئید می تواند هم اختلالات عملکردی و هم اختلالات ساختاری را داشته باشد و این اختلالات به هم مربوط نباشند.

تولید بیش از حد تیروکسین هپیرتیروئیدی نامیده می شود (پرکاری تیروئید) حالت مخالف (تولید کم هورمون تیروئید). موجب هپیوتیروئیدی می گردد. هیپرتیروئیدی و هپیوتیروئیدی مشکلات عملکرد هستند، به این علت که مشکلاتی در میزان فعالیت غده ایجاد می کنند. هر دوی این اختلالات علل زمینه ای متعددی دارند. گواتر، بزرگ شدن تیروئید یک مثال از اختلال ساختاری است.