ندول تیروئید توده ای در داخل غده تیروئید است. ممکن است شما یک یا چندین ندول تیروئیدی داشته باشید. ندول تیروئید نسبتاً شایع است و ندرتاً سرطانی (بد خیم) می شود.

یک نوع غیرسرطانی (خوش خیم) ندول تیروئیدی آدنوم می باشدکه در آن بخشی از تیروئید با دیواره ای از سایر قسمت ها جدا می گردد. این بخش توده ای تشکیل می دهد که اغلب تیم اینج یا بیشتر قطر دارد و قابل لمس و گاهی اوقات دیدن است.

اکثر ادنوم های تیروئید هورمون بسیارکمی تولید می کنند یا اصلاً هورمونی تولید نمی نمایند، اما گهگاه یک آدنوم مقادیر بیش از حد هورمون تولید می نماید که این حالت ندول پرکار تیروئید می گویند و موجب هیپرتیروئیدی می گردد.

درمان

اکثر ندول های تیروئید در طی معاینه فیزیکی روتین کشف می شوند برای مشخص ساختن اینکه چه نوعی از ندول می باشد و آیا سرطانی است ممکن است پزشک یک عکس برداری با سونوگرافی برای داشتن تصویری از ندول درخواست کند. همچنین ممکن است پزشک از بیوپسی بهره گیرد که در آن از یک سوزن ظریف استفاده می شود تا نمونه ای بافتی برای آزمایش بدست آید. (آسپیراسیون یا سوزن نازک). معمولاً از شما آزمایش خون جهت اندازه گیری هورمون های تیروئیدی به عمل می آید.

در اغلب موارد ندول احتیاج به درمان اختصاصی نیاز ندارد و اکثرا موجب نشانه ای نمی شوند. آدنوم هایی که موجب تولید مقادیر بیش از حد هورمونی می شوند با ید رادیواکتیو درمان می شوند. ید رادیواکتیو ندول را تخریب می نماید. این ندول های پرکار ممکن است با جراحی خارج شوند.