دیابت وابسته به انسولین و یا نوع غیر وابسته به انسولین اغلب جنبه های زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین بایستی یک برنامه درمانی که برای تمام عمر بیمار مفید و مناسب باشد تنظیم نمود.

حفظ سلامتی بهتر

یکی از هدف های کلی برنامه درمانی حفظ بهتر سلامتی است. برنامه درمان بایستی علاوه بر بهبود علائم موجود سلامت بدنی و نیروی جسمی خوبی را تضمین کرده و از پیدایش عوارض دیررس جلوگیری کند. برای رسیدن به این هدف بایستی بتوان تا آنجا که امکان دارد قند خون را در حد طبیعی و یا نزدیک به طبیعی نگاه داشت.

طرق مختلفی برای نیل به هدف درمانی وجود دارد. تنظیم برنامه غذایی بر حسب نیازهای فردی و انجام ورزش های منظم جزو برنامه لاینفک درمانی مبتلایان به دیابت وابسته به انسولین و دیابت غیر وابسته به انسولین می باشند. تزریق انسولین سومین جزء می باشد. تزریق انسولین برای تمام بیماران دیابتی وابسته به انسولین و برای بعضی از مبتلایان به دیابت غیر وابسته به انسولین ضروری است. در ذیل شرح مختصر هر جزء آمده است.

برنامه غذایی

برنامه غذایی که مطابق نیازهای فردی شما تنظیم شده باشد، مهم ترین جزء برنامه درمانی محسوب می شود. برنامه درمانی نیازهای مواد نشاسته ای، پروتئینی، چربی، مواد معدنی و ویتامین ها که برای کنترل دیابت ضروری است، تنظیم می کند. همچنین تناسب و تعادل لازم بین وعده غذاهای اصلی و فرعی در ارتباط با مقدار انسولین دریافتی و زمان شروع اثر آن و مدت تاثیر انسولین را تنظیم می کند. متخصصین غذایی واجد شرایط که آشنایی کامل با نیازهای غذایی افراد دیابتی دارند برنامه غذایی شما را تنظیم می کنند.

ورزش

ورزش در درمان دیابت رل بسیار مهمی دارد. بدون در نظر گرفتن این که شخص دیابت دارد یا ندارد، ورزش برای حفظ بهتر سلامتی ضروری می باشد. ورزش های منظم نه تنها سبب می شود که فرد احساس سلامتی کند، بلکه توان و نیروی عضلانی را بیشتر می کند، قلب و عروق خونی را نیز تجهیز می کند، ظرفیت ریه ها را نیز افزایش می دهد و وزن را در حد مطلوب نگاه می دارد. برای افراد دیابتی ورزش های منظم فواید بسیاری دارد. از همه مهم تر ورزش قند خون را پایین آورده، و انسولین مورد نیاز را کم می کند.