آزمایش قند خون

یکی از هدف های مهم درمان این است که قند خون را در حد طبیعی نگاه داریم. برای این که بدانیم به این هدف رسیده ایم بایستی قند خون خود را هر روز آزمایش کنیم. این تست ها به آسانی از طریق معرف های مخصوص (کیت) در خانه یا هر جای دیگر می توان انجام داد. وقتی قند خون به طور مداوم بالا باشد، نشان می دهد که دیابت شما کنترل نشده است. آزمایش قند خون را می توان در آزمایشگاه نیز انجام داد. واضح است که تست های آزمایشگاهی دقیق تر از تست های خانگی هستند. پزشک معالج گاهگاهی از شما می خواهد که قند خون را در آزمایشگاه اندازه گیری کنید.

آزمایش قند ادرار

از آن جایی که با افزایش غیر طبیعی قند خون قند به همراه ادرار دفع می شود لذا با اندازه گیری قند ادراری می توان به میزان افزایش قند خون پی برد. اما از آنجایی که تست ادرار محدودیت هایی دارد عده ای از پزشکان فقط تست خون را ترجیح می دهند.

آزمایش کتون ادرار

وقتی بدن نتواند از گلوکز انرژی تولید کند، از منبع دیگری استفاده خواهد کرد. ذخایر چربی بدن منبع دیگری برای تولید انرژی هستند. با مصرف مواد چربی مواد کتونی در خون ظاهر گشته و از راه ادرار دفع می شود. افزایش قند خون و وجود کتون ادراری یکی از اولین علائم عدم کنترل دیابت می باشد. هر وقت تست های دیگر افزایش قند خون را محرز کنند، بایستی تست کتون ادراری انجام گیرد. با استفاده از فراورده های تجارتی به خصوص می توانید کتون ادراری را در خانه و یا هر جای دیگر به آسانی اندازه بگیرید.

آزمایش هموگلوبین گلوکزدار شده

تست جدیدی است که از طریق آن می توان در طی 8 هفته گذشته از میزان متوسط قند خون باخبر شد. البته تستی نیست که خودتان بتوانید آن را انجام دهید. اگر ضروری باشد پزشک معالج نمونه خون شما را گرفته و یا این که شما را برای انجام تست به آزمایشگاه می فرستد.