گاهی در اوج اثر انسولین یا در لحظه ای که ورزش انجام می دهید قند خون ممکن است به سرعت کاهش یابد. در چنین حالتی علی رغم این که قند خون شما بالاتر از 60 میلی گرم می باشد باز ممکن است علائم شدید کاهش قند را در خود احساس کنید. در مواردی که در مورد صحت این واکنش ها شک دارید بهتر است قبل از پیدایش واکنش های جدی تر قدری ماده نشاسته ای سهل الجذب صرف نمایید. با انجام تست های خونی می توانید کاهش سریع را از کاهش عادی گلوکز خون تمیز دهید.

تذکرات مفید

1- همیشه خود را برای پیدایش واکنش های انسولینی آماده کنید. بخصوص در مواردی که خارج از خانه می باشید بیشتر دقت کنید. همیشه مقداری ماده نشاسته ای سهل الجذب با خود داشته باشید. ا شکلات و بادام و گردو یا مشابه آنها استفاده نکنید. زیرا این مواد بدلیل داشتن چربی بایستی قبل از جذب هضم شوند و بنابراین سریع الاثر نمی باشند بعلاوه دارای کالری بیشتری هستند.

2- همیشه یک کارت هویتی که دلیل بیماری دیابت شما باشد با خود داشته باشید.

3- هیچ وقت بدون خوردن یک ماده نشاسته ای دیر الجذب بیش از 2 ساعت رانندگی نکنید. همیشه در داشپورت ماشین مقداری کراکر یا کره فندق یا بادام زمینی داشته باشید. همچنین غذاهای نشاسته ای سهل الجذب را نیز بایستی در ماشین داشته باشید. اگر ضمن رانندگی احساس واکنش کاهش قند کردید ماشین را کنار زده و یک غذای نشاسته ای سهل الجذب میل کرده و تا ظهور اثر آن 15-10 دقیقه استراحت کنید.

4- اگر برنامه کاهش وزن در پیش دارید بایستی بدانید که دز انسولین نیز کاهش می یابد. در غیر این صورت مرتب واکنش کاهش گلوکز خواهید داشت.

5- مصرف الکل می تواند واکنش کاهش قند بوجود آورد.

6- مصرف بعضی از مواد دارویی قند خون را کم می کند. هر دارویی که دریافت می کنید بایستی با اطلاع پزشک معالجتان باشد.

7- واکنش های انسولینی گاهی برای بیمار ترسناک می باشد. اما نبایستی دستپاچه شده و یا ترسید. یک غذای نشاسته ای سهل الجذب میل کرده 15-10 دقیقه استراحت کنید. اگر بعد از 15-10 دقیقه احساس بهبودی نکردید به پزشک خود زنگ زده و یا به بخش فوریت های بیمارستان مراجعه کنید.

8- به خاطر داشته باشید که اکثر افراد دیابتی گاه گاهی واکنش انسولینی دارند. در حالی که گاهی سبب ترس می شوند اما اگر فورا درمان شوند، ولو این که به کرات بوجود آیند هیچ وقت خطرناک نمی باشند.