در راه مسافرت (ضمن مسافرت)

1- کارت هویت مخصوص دیابت را داشته باشید. این کارت ضمن مسافرت بسیار مهم است. نام، آدرس، شماره تلفن. نام و آدرس پزشک معالج، نوع و مقدار انسولین مصرفی بایستی در این کارت نوشته شده باشند این کارت را در جیب یا کیف خود داشته باشید. همچنین بهتر است گردنبند یا بازوبندی که دارای مختصر اطلاعاتی در مورد شما باشد، ببندید. بدین ترتیب دیگران خواهند توانست در موارد اضطراری به شما کمک کنند.

2- اگر با ماشین سفر می کنید وعده های غذایی اصلی یا فرعی خود را فراموش نکنید. همیشه در ماشین خود مقداری ساندویچ، پنیر، کره بادام زمینی، کراکر داشته باشید تا در صورت ترافیک بتوانید به موقع استفاده نمایید. برای مقابله با واکنش های انسولینی همیشه بایستی مقدار غذای نشاسته ای سهل الجذب نیز داشته باشید. اگر ضمن رانندگی علائمی از واکنش انسولین را احساس کردید ماشین را کنار زده و یک غذای نشاسته ای سهل الجذب میل کرده و 15-10 دقیقه استراحت کنید.

3- ورزش ضمن مسافرت مهم می باشد. اگر با قطار یا هواپیما مسافرت طولانی دارید گاه و بی گاه قدم بزنید. از وقفه های ماشین و اتوبوس استفاده کرده و بیرون قدم بزنید. اگر با ماشین خود مسافرت می کنید هر دو ساعت برای ورزش بایستید.

4- اگر با دوستان یا فامیل خود مسافرت می کنید از بیماری خود آنها را مطلع کنید. در این صورت آنها برنامه خودشان را مطابق نیازهای شما تطبیق و تنظیم کرده و در موارد لزوم کمک خواهند کرد.

بعد از رسیدن به مقصد

1- برنامه غذایی و انسولینی خود را مطابق فعالیتی که در پیش خواهید داشت، تنظیم کنید. مثلا یک روز قدم زدن در ساحل یا اسکی، از نشستن روی صندلی اتوبوس و یا سینما رفتن کاملا متفاوت می باشد.

2- استفاده از غذاهای جدید نیز جزو تنوع و تفریح مسافرت می باشد. از مصرف غذاهای تازه خودداری نکنید. زیرا اگر با برنامه غذایی خود و جانشین های غذایی آشنایی دارید مشکلی نخواهید داشت. اگر به مرکز امریکای جنوبی و آسیا مسافرت می کنید بهتر است از گوشت ماهی، شیر و لبنیات، میوه جات پوست نکنده، سبزیجات خام و آب یخ استفاده نکنید. از آب تصفیه شده شهری و نوشابه های بدون قند استفاده کنید. اما مصرف قهوه یا چای به علت جوشاندن آب بی خطر می باشد.