تغذیه مادر در دوران بارداری باید متعادل باشد و از کم خوری و پرخوری خودداری شود. استفاده از غذاهای مختلف مانند : شیر، ماست، پنیر، گوشت، تخم مرغ، انواع حبوبات و سبزیهای تازه و میوه ها در این دوران توصیه می شود. نیازهای غذایی مادر در دوره های مختلف بارداری براساس رشد جنین و حالات مادر متفاوت است : الف- در اوایل حاملگی (1 تا 4 ماهگی) عده زیادی از مادران به عوارض گوارشی و ناراحتیهایی از قبیل تهوع، استفراغ و کم اشتهایی دچارند. مادر باردار باید صبور باشد و بداند که این دوران زودگذر است و با کمی دقت در انتخاب موا غذایی خود، بخوبی می تواند آن را پشت سر بگذارد. خالی بودن معده، یبوست و خستگیهای روحی می تواند موجب تشدید این ناراحتیها شود. در صورت بروز علایم و عوارض فوق، استفاده از غذاهای سبک، زود هضم، کم حجم و در دفعات متعدد اغلب مفید واقع می شود. غذاهای کم آب، کم چربی (پنیر، نان برشته، مربا) کباب، تخم مرغ پخته، سیب زمینی و ژله را می توان در برنامه غذایی گنجانید. در این حالت بهتر است از آشامیدن مایعات زیاد خودداری شود. استفاده از غذاهای ملین مانند میوه های خشک (انجیر خشک، آلوی خیسانده، قیسی، برگه) سبزیها مثل کاهو، خیار و نخود سبز پخته و مصرف بیشتر روغن زیتون همراه سالاد به برطرف کردن یبوست کمک می کند. استراحت بعد از غذا حتی برای مدت خیلی کوتاه هم می تواند در برطرف کردن حالت تهوع مؤثر باشد.

در شرایط حادتر، خوردن تکه های کوچک یخ و یا گذاشتن کیسه یخ برروی معده به مدت چند دقیقه را می توان توصیه کرد.

ب- بین 4 تا 6 ماهگی که رشد جنین سریع است مادر دیگر از بی اشتهایی و تهوع ماههای اول رنج نمی برد و احتیاج بیشتری هم به مواد غذایی مناسب دارد.

ج- در ماههای آخر بارداری یعنی بین 7 تا 9 ماهگی، جنین رشد سریعتری دارد. در این دوره مادر باید برنامه غذایی خود را طوری ترتیب دهد که هم رشد جنین بخوبی تأمین شود و هم اندوخته کافی برای یک شیردهی موفق در آینده در نظر گرفته شده باشد.

بنابراین زن باردار باید از تمام گروههای مواد غذایی در حد اعتدال مصرف کند و تعادل غذایی را با استفاده از مواد نشاسته ای (نان، غلات، آرد گندم، برنج ، جو و ماکارونی) مواد غنی از پروتئین (گوشت، لبنیات- شیر، ماست، پنیر- تخم مرغ و حبوبات) و سبزیها و میوه های مختلف حفظ کند.