آبله مرغان : بیماری شایع ویروسی بسیار واگیردار دوران دبستان است. این بیماری از طریق تماس مستقیم و یا قطرات ریز مجاری تنفسی قابل انتقال است.

شروع بیماری غالباً با تب خفیف، خستگی و بی اشتهایی به مدت 1 تا 2 روز همراه است و سپس دانه ها ظاهر می شود. ضایعات در نقاط مختلف بدن بخصوص و کمتر در اندامها ظاهر می شود و مدت چند روز ادامهع می یابد. ابتلا به آبله مرغان باعث مصونیت دائم می گردد. کودک مبتلا تا زمانی که پوست روی تاولها خشک نشده است نباید به مدرسه برود. در حال حاضر از واکسن این بیماری استفاده نمی شود، چون هنوز تحت بررسی و مطالعه است.

اوریون : بیماری ویروسی واگیردار شایع دوران کودکی است. این بیماری در میان کودکان سنین مدرسه متداول است. سرایت بیماری به توسط ترشحات و قطرات ریز مجاری تنفسی آغشته به بزاق صورت می گیرد. بیماری معمولاً با تب، خستگی، سردرد و درد عضلات گردن شروع شده، در طی 24 ساعت درد و تورم در یکی از غدد بنا گوشی ظاهر می شود که طی 2 تا 3 روز به حداکثر خود می رسد.

این بیماری با درد و ناراحتی به هنگام غذا خوردن و نوشیدن مایعات ترش همراه است و در اغلب موارد پس از چند روز غده بنا گوشی طرف دیگر نیز مبتلا می گردد. ابتلا به اوریون موجب مصونیت دائم می شود.کودک مبتلا باید تا فروکش کردن کامل ورم غده استراحت نموده، از رفتن به مدرسه خودداری کند. این بیماری واکسن دارد (واکسن این بیماری جزو برنامه واکسیناسیون کشوری نیست، ولی همراه با واکسن سرخک و سرخجه می تواند مورد استفاده قرار گیرد)