برای تهیه یک لیتر محلول یک درصد کلر، چهل (40) گرم کلرور آهک (5/2 قاشق چایخوری) و یا پانزده (15) گرم هیپوکلرات پر قدرت را که به اسم تجارتی پرکلرون معروف است (یک قاشق چایخوری) در یک ظرف مناسب ریخته، آن قدر آب اضافه می کنیم تا حجم محلول به یک لیتر برسد. چنین محلولی یک درصد کلر قابل استفاده خواهد داشت. آهک بی اثر پس از چند ساعت ته نشین می شود و کلر خالص در محلول صاف باقی می ماند. چنانچه مقادیر کمتر یا زیادتر از یک لیتر لازم باشد می توان قسمتهای گفته شده را به تناسب کم و یا زیاد کرد. سه قطره از این محلول یک درصد برای گندزدایی یک لیتر آب کافی است. اگر آب صاف ولی رنگین باشد (نظیر چای کم رنگ) و یا اگر بوی مخصوص داشته باشد، مقدار کلر را باید دو برابر کرد (شش قطره برای هر لیتر)

برای خوب انجام گرفتن عمل گندزدایی و افزایش سرعت عمل کلرزنی بایستی به نکات زیر توجه کرد:

پس از اضافه کردن کلر به آب، آن را به هم زد تا کلر در تمام قسمتها حل شود. کلر باید حداقل نیم ساعت با آب تماس داشته باشدتا باکتری ها از بین بروند و مقداری کلر آزاد در آب موجود باشد تا با اطمینان برای آشامیدن مورد مصرف قرار گیرد.

بطور کلی آبهای بسیار آلوده که محتوی مقادیر زیادی مواد آلی هستند و یا آبهای تیره برای کلرزنی مناسب نیستند، ابتدا باید آنها را صاف کرد و سپس کلر اضافه نمود.

کلر یک ماده سمی است. در به کار بردن آن بایستی احتیاط کرد تا خطری متوجه مصرف کننده و مسؤول کلرزنی نشود. محلول آماده شده کلر را باید در بطری های تیره رنگ و در محل تاریک نگه داری کرد. قوطیهای گرد هیپوکلریت (پرکلرون را نیز حتی المقدور باید در جای خنک نگه داشت.

یُد

ید یکی از گندزداهای قوی است. تنتورید را می توان برای گندزدایی آب به کاربرد. معمولاً دو قطره از تنتورید 2 درصد برای یک لیتر آب کافی است. ابی که تیره و گل آلود باشد برای گندزدایی به توسط ید مناسب نیست؛ آب تیره را می توان صاف و سپس ضدعفونی کرد و اگر آب زیاد آلوده باشد باید مقدار یُد را دو برابر کرد. افزودن یُد به مقدارهای تعیین شده فوق زیان بخش نیست، ولی طعم دارو به آب می دهد که اهمیتی ندارد.