مبارزه با مگس:

مگس از کثیف ترین حشرات است. مگس در نواد آلی مرطوب مانند : زباله، میوه ها و سبزیهای خراب شده، پهن و فضولات انسانی، لجن های فاضلاب و سایر مواد در حال فساد تغذیه و تخم گذاری می کند و اگر میکروب های مولد بیماری در میان این اجسام باشد آنها را با پاهای مودار و همچنین در دستگاه گوارش خود جذب می کند و سپس با راه رفتن روی غذا و باقی گذاشتن مدفوع خود، غذاها را آلوده می سازد. مگس با آلوده نمودن غذا و آب و با تماس مستقیم با دست و دهان انسان بیماریهای بسیاری مانند : اسهال، اسهال خونی، حصبه، وبا، تراخم، جذام، فلج اطفال، کرم های انگلی و نیز بیماریهای پوستی را به انسان سرایت می دهد.

برای تأمین بهداشت در خانواده و مبارزه با مگس لازم است اصول نظافت را در خانه رعایت کرد و نقاط مناسب برای تخم گذاری مگس را از بین برد : پنجره ها و درها را توری مناسب گذاشت و مواد حشره کش را برای از بین بردن مگس ها به کار برد. بطور کلی بهترین و مؤثرترین راه مبارزه با مگس، بهسازی و دور کردن کثافات و پس مانده ها از محیط زندگی است.

مبارزه با پشه :

پشه ها در همه جای دنیا یافت می شوند، نیش آنها باعث ناراحتی شدید و زوز آنها باعث سلب آسایش انسان می گردد. اما مهمتر از نیش و صدای ناراحت کننده، انتقال بیماریها به وسیله پشه است. پشه ها ممکن است باعث بیماریهای خطرناک زیادی مانند : مالاریا ، التهاب مغز، التهاب نخاع شوکی، تب زرد، سالک و بسیاری از بیماریهای دیگر شوند.

وقتی پشه انسان یا حیوانی را می گزد از خون او تغذیه می کند و در صورتی که در خون انسان یا حیوان مزبور عامل بیماری بخصوصی وجود داشته باشد، پشه به آن بیماری آلوده می شود و وقتی این پشه انسان سالم را بگزد میکروبهای بیماری را به او منتقل می سازد. مبارزه با پشه و ریشه کن کردن آن بسیار مشکل و محتاج مخارج زیاد، اطلاعات متخصصان بهداشت و وسایل پیچیده است. با این همه برای مبارزه با پشه ها و محافظت افراد خانواده می توان محل تخم گذاری پشه ها را که بیشتر آبهای را کد هستند در اطراف خانه و محل زندگی از بین برد و درها و پنجره ها را با توری پوشاند تا پشه ها نتوانند وارد خانه شوند. مواد حشره کش مناسب نیز برای از بین بردن پشه ها نتیجه بخش است.