بهترین راه رفع خستگی پاها این است که به مدت ده دقیقه دراز بکشید و پاها را روی صندلی بگذارید، به طوریکه پاها بالاتر از سر قرار گیرد. در این فاصله به آرامی پاها را ماساژ دهید.

برای ماساژ پاها، دست را از روی پنجه پا به طرف زانو حرکت دهید. این کار به گردش خون کمک می کند و خستگی پاها را از بین می برد. راه دیگر رفه خستگی پاها پس از یک راهپیمایی طولانی این است که 25 گرم سولفات سدیم و 75 گرم بیکربنات دو سود و 100 گرم نمک طعام را در ظرف بزرگی از آب گرم بریزید و پاها را در آن قرار دهید.

راه سادتر برای رفع خستگی پاها این است که پاها را چند بار به طور متناوب در آب سرد و گرم قرار دهید و و در پایان کار با آب سرد بشویید. اسانس اسطوخودوس نیز در رفع خستگی پا موثر است. اگر چند قطره از آن به آب نیمگرم اضافه کنید و پاها در آن قرار دهید، فوری خستگی آن برطرف می شود.

آب لیمو ترش و سرکه هم در رفع خستگی پاها اثر خوبی دارند. برای استفاده از آب لیموترش و یا سرکه، مقداری آب لیموترش یا سرکه را در آب بریزید و پاها را در آن قرار دهید.

تمیز نگه داشتن کف پا از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما هرگز برای تمیز کردن پاشنه پاها از سگ پای خیلی خشن استفاده نکنید و پس از شستن و خشک کردن پاها، از روغن بادام و یا روغن زیتون گرم یا گلیسیرین و یا لانولین برای چرب کردن کف پاها استفاده کنید. هفته ای یکبار و یا دست کم ماهی یکبار، پاها را با روغن زیتون گرم در ناحیه ناخنها و پاشنه پا ماساژ دهید.