چشم ایینه جسم و روح است و بازتاب آنچه در ما می گذرد. زمانیکه شاد و سرحال هستیم، برق می زند و هنگام که خسته و بی حوصله ایم کدر و بی حالی می شود. هنگامی که در هوای الوده یا درجه حرارت بسیار زیاد یا بسیار کم قرار بگیرید، قرمز می شود و زمانی که کم یا بد بخوابید، هاله کبودی پیرامونش را می پوشاند.

پس بجاست که از این عضو حساس بیشتر مراقبت کنیم و نگذریم دچار ناراحتی شود، خاصه اینکه یکی از ارکان زیبایی و به اعتقاد بسیاری، مهمترین رکن است.

برای داشتن چشمهای سالم، باید مراقبت سلامت عمومی بدن باشیم و در سالم سازی و روح و روان خود بکوشیم.

در مورد خود چشم، رعایت نکات بهداشتی و استراحت بموقع و تغذیه در درجه اول اهمیت قراردارند. متاسفانه بعضی از خانمها آنقدر مسحور لوازم آرایش هستند که بهداشت را از یاد می برند. برسهای ریمل و مدادها و دیگر لوازم آرایش در صورت آلودگی- که احتمالش بسیار زیاد است- ممکن است مشکلات و ناراحتیهای جبران ناپذیری ایجاد کنند.

افزون بر آلودگی، برخی از انواع لوازم آرایش ممکن است حساسیت ایجاد کنند. بنابراین به محض احساس خارش یا سوزش باید لوازم آرایش را پاک کرد و دیگر از آن نوع ماده آرایشی استفاده نکرد.

نکته دیگر استراحت است. استراحت و خواب بموقع و به اندازه لازم در زیبایی و سلامت چشم نقش مهمی دارد. افزون بر رعایت بهداشت و استراحت بجا، تغذیه را نیز باید از عوامل اصلی سلامت چشمها به حساب آورد. غذاهای پر ویتامین به ویژه ویتامین A در سالم سازی و سالم نگهداری چشمها اثر حیاتی دارد.