تعریف : عبارت است از فشاربیش از حد و دائمی به چشمها.

علائم آن : این حالت ممکن است هفته ها یا ماهها با درد در داخل کره چشم، به ویژه صبحها ادامه یابد. یکی از علائم اولیه آن پیدایش هاله یا حلقه های رنگی در شب دور اجسامی که با شخص فاصله دارند می باشد. در این حالت معمولاً عنبیه به طرف جلو می آید. درد مداومی در پیشانی، شقیقه ها، گونه ها یا سایر مناطق نزدیک بینی ایجاد می شود. با دست زدن به کره چشمف سخت شدن آن احساس می شود و مردمک حالت سبز رنگی پیدا می کند. دید به تدریج از میان می رود و اگر چشم درمان نشود، این حالت به کوری می انجامد.

شناخت آن : سختی کره چشم، درد و ضعف دید از نتایج حضور مایعات به مقدار زیاد در چشم است که آن نیز به علت ترشح بیش از حد و یا به دلیل مسدود شدن شستشوی چشم می باشد. اگرچه از کار زیاد چشم و کمبود نور به عنوان دلایل پیدایش این بیماری نام برده می شود ولی علت این بیماری عمیقتر از این مسائل است و ریشه در اجتماع سموم در بدن دارد. عوامل انباشته شدن مایعات در چشم همان دلایلی هستند که هنگامی که این حالت در سایر اعضا و بافتهای بدن به وجود می آید حضور دارند. این عوامل عبارتنداز : زیاده روی در مصرف مایعات (نوشابه های مخمر، چای، قهوه، الکل) و مواد تولید کننده اسید (قندها، نشاسته، پروتیدها)، نشستن در یک جا، فشار عصبی و شوکهای احساسی. این بیماری غالباً نزد کسانی که فشار خون دارند، مبتلایان به سیفلیس، دیابت و افرادی که دچار ناراحتیهای آندوکرین هستند مشاهده شده است. فشار بیش از حد از تغذیه مناسب چشم جلوگیری می کند و تنها از طریق گردش مایعات تغدیه کننده این عمل به شکل مناسب انجام می گیرد.

در اینجا باز متذکر می شویم که خطرهای مصرف دارو، مواد نشئه آور، محرکها، آرام بخشها، دخانیات، الکل و غیره را باید همواره در نظر داشت.

پیش آگهی : در مراحل اولیه خوب است در صورتی که روشهای طبیعی- درمانی به خوبی انجام گیرد، به راحتی و با سرعت فشار شدید موجود در چشم را کاهش می دهد. در غیر این صورت فشار دائم روی شبکیه باعث تضعیف دید چشم و کوری می شود.

درمان : علم پزشکی برای کاهش فشار از دارو یا عمل جراحی برای برداشتن مقداری از مایعات درون چشم استفاده می کند که این راهها فقط باعث تسکین موقت می شوند.

در مواردی که بیماری بسیار پیشرفته باشد، امیدی به درمان واقعی نیست. اما در مرحله های اولیه حالت بیماری قاعدتاً باید با استفاده از روشهای بهداشت درمانی سریع بهبود یابد. دکتر شلتون در این باره می نویسد : «تنها عامل موفقیت ما در معالجه این بیماری آن بود که قبل از مراجعه بیمار به ما روی چشم وی عمل جراحی انجام شده و بیماریش از موارد پیشرفته بود»

در شرایط فشار بالا و آب سبز هیچ چیز بیشتر از روزه اثر سریع و محسوس ندارد. دکتر شلتون در این مورد می نویسد : «ما شاهد بیمارانی بودیم که تقریباً کور شده بودند اما در عرض چند هفته دید عاری خود را باز یافتند. روزه نه تنها به دفع سریع مواد سمی جمع شده در بدن کمک می کند، بلکه اجازه می دهد تا مایع اضافه موجود در کره چشم به طور کامل جذب شود.»

استراحت و یک بهداشت عمومی صحیح باید باید روز همراه باشد. پس از این دوره باید برای اطمینان از سلامتی کامل شخص یک رژیم غذایی که شامل میوه و سبزیها باشد به مدت طولانی دنبال شود.

کسانی که نمی توانند روزه طولانی بگیرند می توانند از دوره های کوتاه روزه که شامل سه روز باشد به طور متناوب (و در فواصل آنها رژیم دفع سموم) تا زمان از بین رفتن ناراحتی استفاده کنند. حتی در مواردی که امیدی به بهبود نیست، این برنامه ذکر شده را برای جلوگیری از ناراحتیها و آسیبهایی که ممکن است در آینده پیش آیند، باید به کار برد. در اینجا بازهم مضر بودن نوشابه های الکلی، قهوه، چای، محرکها، داروها، آرام بخشها، استفاده بیش از حد از مواد نشاسته ای، قندها، پروتیدها و چربیهای حیوانی را متذکر می شویم.

بهداشت عمومی : از نشستن در یک جا خودداری کنید. تمرینهای تنفسی حمام هوا ، و حمام آفتاب را با احتیاط و مراقبت انجام دهید. از حمامهای ملایم و کوتاه مدت استفاده کنید و یاد بگیرید چگونه اعصابی آرام داشته باشید از مسائلی که شما را دچار عدم تعادل احساسی می کند دوری کنید. شستشوی صبحگاهی با آب سرد نیز بسیار مفید می باشد (با این کار جریان خون در سر تشدید می شود)

ترشح آب سبز از چشم نشانه چیست؟