این نقاط را نباید با نقاط ثابت اشتباه کرد. در اینجا منظور نقاط شناور متحرکی هستند که به «پشه های در حال پرواز» معروفند. این نقاط متحرک جلوی پرتو نورا برای ورود به داخل چشم می گیرند.

علل آن : 1- اگر ترشحات پاک کننده غدد اشکی کار خود را انجام ندهند، یا هنگامی که عمل مژه زدن به ندرت انجام گیرد (به صورت معمولی یک بار در هر دو تا 4 ثانیه) ذرات گرد و خاک سطح روی قرنیه را می پوشاند.

2- بعضی مواقع این نقاط متحرک از ذرات بافت کدری که در داخل زلالیه به وجود می آید، ایجاد می شوند. این ذرات از تخریب بافت داخلی چشم و فضولات متابولیسم شبکیه که باید از چشم دفع گردند، اما به دلیل بهداشت غلط و نارسایی گردش خون (در حالت عصبی این کار انجام نمی شود) تولید می شوند.

درمانها : درمان در دو مرحله انجام می گیرد.

1- بیشتر مژه بزنید . پلکها را ببندید و محکم آنها را منقبض نمایید. این کار را چند بار پشت سرهم و چندین بار در روز انجام دهید .

2- وضع عمومی سلامتی را بهتر کرده و از رژیمهای غذایی قلیایی سبک استفاده شود. محرکها، داروها و مواد سمی را حذف و اعصاب را آرام و احساسات را کنترل و از هوای آزاد و نور آفتاب استفاده کنید. باید برنامه ای شامل پالمینگ، مژه زدن، قرار دادن چشمها در نور آفتاب و غیره ترغیب داد .

زخم قرنیه

در این حالت لکه ها و زخمهایی (زخمهای التیام یافته کدر) روی قرنیه ظاهر شده و باعث ایجاد ناراحتیهای بسیاری می شوند. درست شبیه زخمهای سایر نقاط بدن. در ادامه ورمی که در ارتباط با تجمع سموم در بدن و جذب مواد عفونی تولید شده به وجود می آید قرنیه نیز آسیب می بیند. بعضی مواقع علت این امر تحریکات و زخمهای موضعی است که به وسیله اسیدهای فرار و دود سیگار و مواد قلیایی ایجاد می شوند.

درمانها : قسمت ورم عنبیه و تورم قرنیه (کراتیت) را مطالعه کنید. پاکیزکی موضعی نیز از ضروریات است.

تذکر : احتمال تغییر شکل قرنیه نیز وجود دارد (کراتوکون، استافیلوم) علل و درمان : باید مانند موارد کراتیت، آب مروارید و ورم عنبیه عمل کرد.