تعریف : خشک و ضخیم شدن بافت ملتحمه که به دلیل کمبود بعضی از مواد غذایی به وجود می آید.

شکل ناراحتیهای آن : نرم شدن قرنیه، کوری، خونریزی چشمها، ترشحات چرکی. نرمی قرنهی نهایتاً به از بین رفتن چشم منجر می شود.

غالباً کمبود ویتامین A عامل ایجاد این بیماری بوده و با مصرف شیری که چربی آن گرفته نشده باشد و یا روغن کبد ماهی این بیماری برطرف می شود. ضمناً باید به بیمار کلسیم ارگانیک همراه با ویتامینA خوراند ( هویج، کادو، و سبزیهای خام).

اگر رژیم غذایی مورد مصرف متعادل باشد. این بیماری اساساً پدیدار نمی شود.

درمان : تنها اضافه کردن مواد سرشار از کلسیم و ویتامین A به رژیمی که دارای نواقص دیگری علاوه بر کمبود این مواد نیز هست، کاری اساسی نیست و در واقع باید کیفیت تمام مواد غذایی مورد مصرف را بررسی نمود. تجویز متخصصان بهداشت این است که مواد غذایی به صورت عمومی و کلی، باید سرشار از انواع ویتامینهای طبیعی، کلسیم و مواد معدنی قابل جذب باشد، پروتید و مواد نشاسته ای کمی داشته باشد و عاری از مواد سمی، محرکها چای، قهوه، شکلات، ادویه، سرکه، بی کربنات دوسود، مواد غذایی صنعتی، مواد شیمیایی، مواد کنسرو شده و سایر مواد مضر باشد.

درمانهای بهداشتی عمومی را مطالعه کنید. تمرینهای چشمی : پالمینگ ، مژه زدن چشمان بسته را در معرض نور آفتاب قرار دادن . اگر این توصیه ها به درستی دنبال شوند، بیمار به سرعت بهبود یافته و اگر روش زندگی نیز کاملاً سالم باشد بیماری به هیچ وجه بازگشت نمی کند و اشکال دیگری نیز در این رابطه به وجود نمی آید.