تورم مشیمیه که پوسته وسطی چشم است می تواند از نوع چرکین باشد که مهمترین نوع آن بوده و گاهی اوقات پس از درمان پزشکی سیفلیس یا سایر بیماریهای مقاربتی ظاهر می شود.

- اگر از نوع مترشحه آن باشد، در ادامه بیماریهای مشخصی مانند ورم عنبیه ایجاد می شود.

درمان : به قسمت ورم عنبیه مراجعه شود.

تغییر شکل مردمک (سی نشی)

تعریف : این تغییر شکل به حالت باز شدن مردمک که از طریق آن نور وارد چشم می شود مربوط است و باعث انحراف دید می شود که به سختی قابل جبران است. علل آن : این بیماری معمولاً در ادامه ورمهای حاد یا مزمن عنبیه به وجود می آید .

گاهی اوقات یک قسمت از عنبیه به زجاجیه یا قرنیه می چسبد که وضع را مشکلتر می کند.

پیش آگهی : در این مورد مفید بوده و تغییر شکل کاهش یافته یا حتی در جریان به کار بردن درمانهای بهداشتی از میان می رود. در صورتی که از روشهای پزشکی حاضر استفاده شود ( تزریق مواد قابض و آتروپین، پیلوکارپین و غیره) عموماً ناراحتی باقی می ماند.

درمانهای بهداشتی: به کار بردن روزه های کوتاه یا بلند مدت که در فواصل آنها از مواد غذایی قلیایی استفاده شود . روشهای درمانی بهداشت عمومی نیز از این رویه استفاده می کند . داشتن آرامش فکری و استراحت نیز ضروری است.

تمرینهای چشمی :

- پالمینگ و مژه زدن - تمرینهای تاریکی- روشنایی - در معرض آفتاب قرار دادن چشمها (ابتدا باید پلکها را بست) - تمرینهای تطابق نزدیک- دور روی اجسام متنوعی که به مقادیر مختلف روشن شده باشند . - خواندن حروف میکروسکوپی .