این ناراحتی را نباید با خون ریزیهای خارجی چشم اشتباه گرفت . در این بیماری یک لکه قرمز به یکباره در میدان دید چشم ظاهر شده و به سرعت گسترش می یابد به صورتی که می تواند دید چشم مربوط را از بین ببرد.

علل آن : علت این بیماری پارگی یکی از عروق داخلی کره چشم است که اغلب به دلیل وضع بد کلی چشم، کار بیش از حد، فشار خون بالا، تصلب شرایین یا آتروم می باشد. بعضی مواقع نیز به دلیل زخمی شدن اتفاقی شبکیه به وسیله اشعه ماورای بنفش، مادون قرمز شدید، یک شوک یا مسئله دیگری به وجود می آید.

این خونریزی شبیه به خونریزی مغزی است، به این شکل که اکثر عروق خونی سخت می شود و حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و با از دست دادن مقاومت خود در برابر فشار خون پاره می شود.

پیش آگهی : خونی که با مایع زلالیه داخل چشم آمیخته می شود، معمولاً در صورتی که درمانهای بهداشتی به خوبی به کار برده شوند، در عرض چند روز یا چند هفته دوباره جذب می شود.

درمانها : استراحت مطلق. تا سرحد امکان در رختخواب بمانید اتاق باید کمی روشن باشد. تا حدی که امکان دارد روزه طولانی بگیرید ، حداقل از روزه های دو یا سه روزه و در ادامه آن از یک رژیم غذایی قلیایی بسیار سبک به مقدار بسیارکم و نوشیدن فقط در هنگام تشنگی استفاده کنید . پس از بازگشت دید چشم به حال عادی رژیم غذایی بهداشتی را باید برای مدتی طولانی و در صورت امکان برای همیشه دنبال کرد .

درمانهای دیگر: در دورانی که چشم ناراحت است نباید از تمرینات چشمی استفاده کرد. بدون فشار آوردن به خود نفس عمیق بکشید، آرام قدم بزنید به صورتی که خسته نشوید.

ژیمناستیک چشمی: آرایش به وسیله پالمینگ و بعد از آن از توصیه هایی که برای ناراحتی در تطابق داده شده است پیروی کنید. تمرینات نوری نیز بسیار موثر خواهند بود. داشتن یک روش سالم در زندگی در ادامه از بازگشت بیماری و ناراحتیهای بعدی آن جلوگیری می کند.