گاهی اوقات بیمارانی که بعدها تشخیص بیماری پارکینسون را در مورد آنها می دهند، در فکرند که آیا بیماری آنها اسکلروز متعدد است و یا نوعی سکته مغزی غیر متداول. اسکلروز متعدد عمدتا افراد جوان تر را مبتلا می نماید و نشانه ها و علایم آن نیز کاملا متفاوت است و پزشک متخصص سریعا آن را تشخیص می دهد.

سکته های مغزی متعدد که به نوبت طرفین بدن را تحت تاثیر قرار می دهند، به ندرت ظاهری شبیه بیماری پارکینسون دارند. در اینجا نیز نظرات متخصصان این دو بیماری را از یکدیگر متمایز می نماید. البته هر دو نوع بیماری به صورت اتفاقی در افراد بدشانس بروز می نماید، اما متخصصان معمولا قادرند که موضوع را روشن نمایند. با این همه لازم به ذکر است که سکته های مغزی باعث ابتلا به بیماری پارکینسون نمی شوند.

بیماری آلزایمر

گاهی اوقات بیماران بسیار مسن به عارضه زوال عقل دچار می شوند و یا به گیجی و سردرگمی مبتلا می گردند. خانواده آنان می پرسند: آیا او دارد دیوانه می شود؟ آیا او در حال ابتلا به بیماری آلزایمر است؟ در بیماران مبتلا به آلزایمر و بیماری ظاهرا مشابه آن یعنی بیماری اجسام لوی، از همان آغاز نشانه هایی ذهنی مانند فراموشی و قدرت تشخیص ضعیف مشاهده می شود. این در حالی است که نشانه های ابتدایی بیماری پارکینسون کندی، سفتی و یا لرزش بدنی است. اگر چه نشانه های آلزایمر و پارکینسون با یکدیگر همپوشانی و تشابه دارند اما متخصصان مغز و اعصاب بر مبنای مدارک بالینی معمولا می توانند این دو بیماری را از یکدیگر تمیز دهند که البته گاهی اوقات اسکن های مغزی و سایر آزمایش ها نیز در این زمینه مکمل شواهد بالینی هستند.

نکات کلیدی

• در اکثر موارد، تشخیص صحیح آن چنان دشوار نمی باشد. • نبایستی بیماری پارکینسون را با اسکلروز متعدد و سکته های مغزی اشتباه کرد و همچنین این بیماری ها عامل بروز پارکینسون نیستند. • افراد مبتلا به بیماری آلزایمر از همان ابتدا به نشانه های ذهنی مبتلا هستند، در حالی که نشانه های ابتدایی بیماری پارکینسون کندی، سفتی و یا لرزش بدنی است.