تاثیر استراحت، خواب و فعالیت بر تندرستی و سلامتی بدن

استراحت، خواب و فعالیت

خواب راحت در محل مناسب و رختخواب تمیز به تندرستی کمک می کند. در پاکیزگی رختخوابها باید خیلی دقت شود. از خوابیدن در جاهای مربوط باید خودداری کرد.در فصل تابستان می توان با پارچه ای نازک پشه بندی ساخت و در زیر آن خوابید که پشه در آن راه نیابد. در سایر فصول سایر بهتر است موقع خوابیدن در اطاق، یکی از پنجره های آن را کمی باز گذاشت تا اطاق دارای هوای آزاد و تمیز و نه زیاد گرم و خشک باشد. خوابیدن در زیر کرسی به علت داشتن گاز منواکسید کربن خوب نیست و برای سلامت مضر است. بهتر است شبها زود خوابید و صبح ها زودتر برخاست. پوشیدن لباس ساده و گشاد موجب راحتی عضلات بدن شده، خواب را شیرین و مطبوع می کند.

بدن احتیاج به خواب و استراحت دارد تا اثری از دست رفته را باز یابد. بی خوابی سبب خستگی جسمی و افسردگی روانی می شود. از خستگی زیاد باید پرهیز کرد. خستگی بدن و عضلات پس از انجام کارزیاد یا ورزش به وجود می آید و در این حالت علاوه بر آنکه بدن دچار کوفتگی و درد می شود، اعصاب عضلات نیز قادر نخواهند بود عکس العمل های لازم را از خود بروز دهند. خستگی عضلانی به علت انباشته شدن اسیدلاکتیک در عضله به وجود می آید که ناشی از سوخت و ساز ناقص و شدیدی است که در عضلات ایجاد شده است.در این هنگام، استراحت کمک زیادی به رفع این مشکل می کند، زیرا اکسیژن لازم از طریق گردش خون به عضلات خسته می رسد و اسید لاکتیک انباشته شده را از عضلات دور می کند.همچنین ماساژ دادن و گرم کردن عضله خسته و موجب سرعت جریان خون در محل مورد نظر می شود و عضله زودتر وضع طبیعی خود را به دست می آورد.

تفریحات سالم، مفید و سرگرم کننده به تجدید قوا کمک می کند.می توان بعداز غذا با استراحت کوتاهی قوای از دست رفته را جبران کرد و این امر در تندرستی بسیار موثر است.

در مورد فعالیتهای ورزشی باید یادآوری کرد که تربیت جسم و بدن یکی از برنامه های اصلی آموزش بهداشت در خانواده است، بخصوص که انسان را برای مبارزه در برابر سختیها و مشقات آینده زندگی آماده می سازد. ورزش برای سلامت شخص ضروری است.هیچ کس از ورزش معاف نیست جزآنکه پزشک ممنوع کرده باشد. برای هر سن ورزش خاصی وجود دارد. باید توجه داشت که بعداز صرف غذا ورزش زیان اور است؛ زیرا با هجوم خون به عضلات، کار معده به اختلال دچار می شود و سبب سوء هاضمه می گردد. راه رفتن، بالا رفتن، پایین آمدن و بلند کردن اجسام، همه اینها ورزش است که ما همراه کارهای روزانه خود انجام می دهیم. ورزش در تقویت اخلاق و صفات نیک از قبیل: صداقت، عفو ، اراده قوی، خویشتن داری و راست گویی نقش بسزایی دارد.