آیا نوزادان دارای حس بویایی هستند؟

نوزادان تازه متولد شده بسیار به بو حساس هستند و می توانند بعضی از بوها را حتی از هنگام تولد به خاطر بسپارند.آنها بوی طبیعی والدینشان را تشخیص می دهند و نوزادی که از شیر مادرش تغذیه می شود می تواند حتی چند ساعت پس از تولد هم شیر مادرش را از شیر زنان دیگر تشخیص دهد. در واقع کودک شما اگر در خواب هم بوی شیر به مشامش برسد شروع به مکیدن خواهد کرد.

نوزادی که از شیر خشک استفاده می کند به سرعت یاد خواهد گرفت که بوی مادرش را از بوی سایر افراد تشخیص دهد. بوی اعضای خانواده می تواند به کودک در تشخیص آشنا از غریبه کمک کند.

همچنان که کودک بزرگ می شود، او می فهمد که بعضی بوها با بعضی چیزها ارتباط دارند. برای مثال بوی غذا نشان دهنده وقت غذاست و یا بوی لوازم حمام و پودر بچه نشان دهنده وقت حمام یا خواب می باشد. حتی نوزادانی هم که چند روز از تولد آنها نگذشته است اگر بوی بدی به مشامشان برسد سر خود را بر می گردانند.

کودک شما با استفاده از حس بویایی همراه با سایر حواسش، جهان پیرامون خود را می شناسد.

از همان ابتدای نوزادی، کودک دارای حس بویایی قوی می باشد و از بو کردن یک گل لذت می برد.

آیا باید نگران شوید؟

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که حواس نوزادتان به خوبی کار می‌کند می‌توانید برای خودتان کمی آزمایش غیرعلمی انجام دهید. یک نور کوچک را دور از مسیر مستقیم دید نوزادتان نگه دارید، طوریکه حداقل ۳۰ سانتیمتر از صورت او دور باشد. نوزادتان باید برای نگاه کردن به آن نور سر خود را برگرداند. البته اگر به مدت زیادی به آن نور نگاه نکرد نگران نشوید-حتی یک نگاه کوتاه به نور نشان می‌دهد که او آن نور را می‌بیند. در ۴ تا ۸ هفته چشم‌های نوزاد شروع به تشخیص نور در حال حرکت می‌کند.

اگر به نظر می‌رسد چشمان نوزادتان بیشتر از فقط چند لحظه چپ می‌شود، حتماً این مسئله را به پزشک او بگویید. در موارد نادر، نیاز به دخالت پزشکی است. همچنین اگر چشمان نوزادتان گرفته و تیره به نظر می‌رسند یا برای تمرکز روی چیزی می‌چرخد، حتماً با پزشک مطرح کنید.

اکثر نوزادان تازه متولد شده با شنیدن صداهای ناگهانی بلند وحشت می‌کنند. اگر می‌خواهید ببینید نوزادتان به ‌درستی می‌شنود، وقتی پشت نوزادتان استاده‌ اید، یک صدای بلند ایجاد کنید.

نوزاد کوچکتان باید کمی در جای خود تکان بخورد اما اگر اینکار را نکرد نگران نشوید. می‌تواند به این معنی باشد که نوزادتان روی چیز دیگری تمرکز کرده است و بعداً دوباره آن آزمایش را تکرار کنید.

روش‌های دیگر برای چک کردن شنوایی نوزاد: آیا نوزاد با شنیدن صدای شما دست از گریه کردن برمی‌دارد؟ آیا نوزاد به لالایی یا سایر موسیقی‌ها واکنش می‌دهد؟ آیا صداهایی که از جاهای مختلف درمی آید توجه او را جلب می‌کند؟

اگر درمورد توانایی دیدن یا شنیدن نوزادتان نگرانی دارید، بلافاصله مسئله را با پزشک او درمیان بگذارید. هرچه زودتر یک مشکل احتمالی تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر خواهد بود.