اسباب بازی متناسب کودکان از تولد تا سه ماهگی

کودک از همان ابتدا با استعداد بالقوه در یاد گرفتن و بازی کردن به دنیا می آید. او می تواند ببیند، بشنود و احساس کند. او از محیط اطرافش آگاه است و از همان ابتدا به صداها و اجسام متحرک با رنگهای درخشان پاسخ می گوید. او در تمام مدت می آموزد و یاد می گیرد و بازی کردن یکی از راههایی است که او مهارتهای جدید به دست می آورد.کودک شما خودش بازیها را اختراع می کند و وسایلی که در اطرافش هستند را به عنوان اسباب بازی در نظر می گیرد. در ماههای اول، نگاه کردن به شما و تقلید صدا و حرکاتتان می تواند مدتها موجب سرگرمی او شود و در واقع در طی این مدت شما اسباب بازی او خواهید بود.

کودک شما به سرعت در سال اول تغییر می کند، بطوریکه اسباب بازی که در دو ماهگی به آن علاقه داشت، در یک سالگی توجه او را جلب نمی کند. این مسئله اهمیت دارد که اسباب بازی که شما به کودکتان می دهید متناسب با سن او باشد.

از تولد تا سه ماهگی

در طی چند ماه اول تولد، نوزاد شما حسهای بینایی ، شنوایی و لامسه خود را تقویت می کند. او به اسباب بازیهایی نیاز دارد که بتوانند این حسها را تحریک نمایند یک اسباب بازی خوب برای این سنین، اسباب بازیهای رنگی است که در بالای تخت او آویزان می کنید. چیزهایی که آویزان می کنید لازم نیست که زیاد گران باشند، شما می توانید با بریدن عکسهای رنگی از کتاب یا مجله و آویزان کردن آنها در بالای تخت، همین کار را انجام دهید. وقتی نوزاد شما بتواند دستهایش را تکان دهد و از آنها استفاده کند، می توانید اسباب بازیهایی به او بدهید که با تکان دادنشان صدا ایجاد شود مثل جغجغه.

دستهای نوزادان معمولاً بسته بوده و بصورت مشت هستند، اما به تدریج شل و باز می شوند بطوریکه بعد از مدتی اگر شما چیزی را در دست او بگذارید بعد از چند ثانیه آن را رها می کند. اسباب بازیهایی که به کنار تخت وصل می شوند باعث می گردند که نوزاد با دراز کردن دستش و حرکت دادن آنها لذت ببرد.