ترس و مواد غذایی مناسب جهت مبارزه با آن

وحشت یک حالت روحی و یا حتی یک بیماری است که افراد مبتلا به آن لحظه ای آرام و قرار ندارند. دائم در انتظار وقوع اتفاقات و حوادث بسیار سخت خطرناک، و مرگ زا می باشند. این افراد همیشه از جان خود بیمناک هستند و تصور می کنند که هر لحظه آخر عمرشان در اثر حادثه ای فرا رسیده است از هرکس، همه چیز، هر مکان و محل و هر رویدادی وحشت دارند. گروهی از این افراد به قدری از زندگی خود در رنج اند که اغلب دست به خودکشی می زنند. در ساعات بیداری با شنیدن هر صدا و نزدیک شدن فردی به آنها و یا حرکت یک اتومبیل به شدت دچار وحشت می شوند و کار خود را تمام شده می پندارند. وقتی شب فرا می رسد و تاریکی بر همه جا مستولی می شود که ترس از تاریکی هم بر وحشت آنها اضافه می شود. به راحتی و آرامی نمی خوابند چون وحشت دارندکه در موقع خواب مرگشان فرا رسد. وقتی روی دست و پای آنها یک جوش یا خراش کوچک ظاهر شود اعتقاد دارند که به یکی از خطرناک ترین بیماریها دچار شده و با این خراش و یا جوش پایان عمرشان فرا رسیده است. از صدای بسته شدن یک در و به هم خوردن پنجره چنان وحشت می کنند که تمام اهل خانه را دچار ناراحتی و ترس می نماید. گاهی وحشت روی یک چیز خاص متمرکز می شود. مثلاً شخص وحشت زده وقتی یک کارد آشپزخانه را می بیند.سخت از دیدن آن دچار وحشت می شود و قبول می کند که این کارد می تواند هر لحظه جان او را بگیرد و یا ممکن است در موارد پیشرفته این حالت وحشت نسبت به خیلی از اشیاء افراد و مکانها ظاهر شود.

البته درمان های عصبی درونی و روان کاری در این بیماران موثر است ولی از خوراکی ها می توان از گیاه مخصوص استفاده کرد که در درمان وحشت اثر خیلی خوب و موثری دارد آن «ریواس وحشی» یا راوند است که در جنوب شرقی ایران به آن راواش یا فیل گوش نیز نام داده اند. گروهی به آن راوند گیاهی نیز نام گذاشته اند. نام دیگر این گیاه ریوند است بهترین محل برای رشد این گیاه کوههای سرد است. قسمت مورد استفاده آن ریشه کلفت، ضخیم و بندبند آن است که دارای مصارف زیادی است.

در ریوند موادی به نام راپونتی سین و رنگین وجود دارد و در ضمن در آن چهار پنج نوع اسید مثل اسید اکزالیک و اسید مالیک (در سیب) یافت می شود.

ریوند را می توان کوبید که به صورت گرد زردرنگی در می آید و اشتها آور نیز می باشد البته خوردن مقادیر زیادتری از آن باعث لینت مزاج و رفع یبوست می شود.

می توان ریوند را به صورت خشک در دهان خشک در دهان جوید آب را فرو داد، می توان از گرد ریوند به اندازه یک سوم یا نصف یک قاشق چایخوری برای تقویت بدن و روفع وحشت استفاده کرد. می توان شربت ریوند را مورد استفاده قرارداد برای درست کرد شربت مقداری از آن را که کوبیده نشده با پنج برابر از آن آب و ده برابر قند مخلوط کرد و نصف روز صبر می کنند تا این مخلوط جا بیفتد و بعد از آن هر بار یکی دو قاشق مرباخوری میل می کنند بهرحال گرچه ریوند یک خوراکی معمولی و غذایی نیست و یک داوری گیاهی است ولی برای نجات از شر وحشت استفاده از آن به این دردسرها می ارزد. البته بعضی از پزشکان سنتی از دانه گیاه بادرنجبوبه که امروزه حتی در رودبار، آن آذربایجان و کردستان مانند سبزی خوراکی کاشته می شود و آن را با غذا مصرف می کنند نیز استفاده می کنند.

برگ بادررنجبوبه دارای عطری مطبوع و خوردن آن همراه با نعناع، ریحان و مرزه به هنگام غذا خوش آیند است.