عوارض استرس بر بدن چیست؟

به نظر می رسد که در شرایط زندگی امروز، استرس بخش جدا نشدنی زندگی انسانهاست که اگر آگاهانه به دلایل پیدایی آن برخورد نشده و در رفع آن کوشیده نشود می تواند اثرات سوء فراوانی بر سلامتی جسم و روح باقی گذارد. سرما، گرما، خستگی، غذای نامناسب، کمبود خواب، محرکها مانند قهوه و چای، شرایط کاری نامناسب، داروهای مختلف، وسایل مختلف عصبی مانند غم و غصه، خشم و عصبانیت، استیصال، حس ناتوانی و عدم قدرت، روابط ناسالم و از سراجبار چه باخود و چه با دیگران، حس تنهایی و عدم وجود پشتیبیان، همه و همه ناخودآگاه بدن را در حالت استرس قرار می دهند. بسیاری از مسایل زندگی روزمره ی انسانها استرس زا هستند. مسایل مالی، شغلهای اجباری و ناخواسته، روابط اجباری و ناخواسته، مسئولیتهای مختلف از این جمله اند.

علاوه بر همه ی اینها شلوغی و رنگارنگی محیط زندگی چه از نظر صدا، چه رنگ و چه بو حواس ما را بیش از حد لازم تحت فشار قرار داده در بدن ایجاد استرس می کنند.

در طبیعت هرگز حواس ما با این همه صداهای مختلف، موضوعات و تمهای متفاوت، این همه رنگها و بوهای مصنوعی که با این همه سرعت و فراوانی و مداوما بدون لحظه ای توقف، آرامش سکوت حواس ما را تحریک می کنند روبرو نمی گردند.

بعنوان مثال توجه کنید که شامه ی انسان در طول روز با چه میزان عطرهای مصنوعی و بوهای غیرطبیعی از لوازم آرایش گرفته تا خوشبوکننده ها و عطریات، انواع و اقسام اسپری های مختلف که بربدن و در محیط کار و درماشینها برای "خوشبو" کردن هوا به کار می روند، از شامپوها و صابونهای عطری گرفته، تا بوی چای و قهوه و غذاهایی که بطور طبیعی در طبیعت وجود ندارند تا دود گازوئیل و دود سیگار و… سروکار دارند.

توجه کنید که چشم انسان در طول روز با چه میزان رنگ و نوشته و تصویر و اشیاء و صورتهای دیگر و انواع نورهای مصنوعی و غیرمصنوعی ازقبیل صفحه کامپیوتر و لامپهای مهتابی روبرو است. این مسئله در مورد حس چشایی، شنوایی و لامسه نیز صدق می کنند همه این سرعت و رنگارنگی و تنوع بیش از حد و اندازه برای بدن استرس زا می باشند. حتی میزان بیش از حدی که بطور روزمره مشغول صحبت و رد و

بدل کردن کلمات هستیم)قسمت اعظم آنهم بی دلیل و بی نتیجه و غیرضروری (نیز میزان استرس وارده به بدن را بالا می برند.

بیهوده نیست که کلیه ی ادیان و فرق مختلفی که در پی رستگاری و آرامش بشر هستند روزه ی سکوت، روزه ی غذا، ساده زیستن، در طبیعت زیستن، اندک خوردن، اندک سخن گفتن و پرهیز از زندگی پرهیاهو و رنگارنگ را توصیه می کنند. این ادیان همچنین پرهیز از تنوع غذایی و استفاده از چاشنی ها و بخصوص مزه های مصنوعی متفاوت را تأکید می نمایند.

عوارض استرس در بدن بصورت سردرد، ناراحتیهای گوارشی، دردهای عضلانی، بخصوص شانه، پشت و گردن، بی خوابی، کم خوابی و خواب آشفته، از دست دادن قدرت تمرکز، دردهای گنگ و مختلف در نقاط مختلف بدن، نگرانی های روحی و بسیاری عوارض در ارگانهای داخلی بدن بروز می کنند.

استرس باعث بالارفتن فشارخون ، ازدیاد بیماری های قلبی، پرخوری، چاقی، دیابت، بیماریهای گوارشی، اختلالات سیستم ایمنی و بسیاری دیگر از مشکلات جسمی و روحی می گردد. فیزیولوژی بدن در هنگام استرس مطلقا متفاوت از فیزیولوژی بدن در هنگام آرامش است. در هنگام استرس غدد فوق کلیه تحت فرمان غده ی هیپوفیز به ترشح هورمونهای استرس نظیر کورتیزول و آدرنالین می پردازند. بدن در این حالت وارد مرحله ی جنگ و گریز می گردد.

اعمال حیاتی روزمره بدن در شرایط جنگ و گریز از حالت طبیعی خارج شده دچار اختلال می گردند. عمل انسولین و متابولیسم مواد قندی در بدن مختل می گردد. میزان ترشح کلسترول و تری گلیسرید افزایش می یابد. عمل غده تیروئید دچار اختلال گردیده در نتیجه خستگی، بی خوابی، اختلال در متابولیسم، اختلال در کار غدد جنسی و دستگاه تولید مثل، نامنظم بودن عادت ماهانه و نازایی بوجود میاید.

در حالت جنگ و گریز در بدن، متابولیسم قند و چربی دچار تغییر گردیده با دخالت کبد میزان قند خون بالا رفته، ماهیچه ها به چربی تبدیل گردیده و چربی در قسمتهای مختلفی بخصوص در اطراف کمر و پشت و گردن جمع و ذخیره می گردند. استرس مزمن باعث نازایی، پیری زودرس، تجمع چربی در بافتهای بدن، ازبین رفتن ماهیچه ها، اختلال در کار سیستم ایمنی و بطور کلی اضمحلال قدرت جسمی و روحی می گردد.