چگونه باید ورزش کرد؟

فعالیت بدنی از ملزومات سلامتی است.

ورزش و فعالیت بدنی سلامتی را افزایش داده، طول عمر را افزون نموده، روحیه را با نشاط کرده از بسیاری بیماریها از جمله بیماریهای قلبی، سرطان و پوکی استخوان، حس پیری و رخوت جلوگیری می کند. ورزش و فعالیت بدنی باعث سوختن چربیهای بدن، پرورش ماهیچه ها و متعادل کردن وزن و فرم بدن گردیده همچنین کلسترول، قند، چربی و فشار خون را کاهش می دهد. فعالیت بدنی بی خوابی، اضطراب، افسردگی و سایر بیماریهای روحی را کاهش داده به انسان حس نشاط و سرزندگی می دهد.

هنگام فعالیت بدنی نه تنها با رسیدن اکسیژن بیشتر به مغز فعالیت این عضو افزایش پیدا کرده، از بیماریهایی مانند آلزایمر و فراموشی جلوگیری می شود، بلکه با ترشح مواد مختلف مانند اندورفین، سروتونین و مواد نشاط آور در مغز و سیستم عصبی حس سلامتی امید در شخص زنده می گردد. فعالیت بدنی باعث به جریان در آوردن خون و لنف و گردش سریعتر آنها در سلولهای بدن گردیده هر دو عمل تغذیه و پاکسازی را تشدید می کند.

فعالیت بدنی باعث تقویت استخوانها گشته از پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن جلوگیری می کند. هنگام فعالیت بدنی رگهای خونی گشادتر شده خون بیشتری را به اعضاء بدن منتقل کرده در نتیجه تبادل اکسیژن و گاز کربنیک بین خون و سلولهای بدن بیشتر می گردد. این تبادل اکسیژن و گازکربنیک در دستگاه تنفس نیز با سرعت و قوت بیشتری صورت گرفته در نتیجه اکسیژن بیشتری در اختیار جریان خون و بالاخره سلولها قرار گرفته گازکربنیک بیشتری نیز از بدن خارج می گردد.

برمبنای قانون زندگی بطور کلی جریان خون و ایمپالسهای عصبی به عضو فعال بیشتر بوده در نتیجه عرضه مواد غذایی، انرژی و اکسیژن بیشتر می باشد. در حالیکه عضو غیرفعال از انرژی و اکسیژن و ماده غذایی محروم بوده و یا از سهم کمتری برخوردار است.

به همین دلیل عضو فعال ماهیچه، استخوان، بافتهای مختلف در اثر فعالیت بدلیل دریافت مواد غذایی بیشتر رشد کرده مستحکم تر می گردند. حال آنکه رگهای خونی کوچک کاپیلاری ها در عضو غیرفعال به دلیل عدم جریان خون به شکل بسته یا نیم بسته مانده آن عضو را از اکسیژن و مواد غذایی محروم می نمایند.

این مسئله در مورد جریان لنف در اعضا و بافتها نیز صادق است. در یک کلام ورزش و فعالیت بدنی از ملزومات سلامتی است.

پاشنه های بلند و کفشهای تنگ و ناراحت که فقط با مد روز تغییر می کنند را از پا در آورید. لباسهای تنگ که مانع حرکت آزادتان می شوند را کنار بگذارید و از هر فرصتی برای فعالیت بدنی بهره گیرید. میز کار، اتاقهای دربسته، نور چراغهای مهتابی، پنجره های بی منفذ را برای حداقل دوبار پیاده روی ده تا پانزده دقیقه ای سریع در روز پشت سر بگذارید.

از پشت کامپیوتر و از جلوی تلویزیون برخیزید. حرکت کنید از هرفرصتی برای ورزش و حرکت استفاده کنید. ورزشی را که برایتان مفرح است انتخاب کنید. به هوای آزاد بروید، پیاده روی کنید که آسان ترین و قابل دسترس ترین نوع ورزش است. به جای آسانسور از پله استفاده کنید.

به جای استفاده از اتومبیل هر زمان که امکان دارد پیاده بروید. سعی کنید همواره فعال باشید ولی به یاد داشته باشید که فعالیت بدنی اگر چه برای سلامت مفید است جای ورزش مرتب و با برنامه را نمی گیرد. برنامه ای ورزشی برای خود تعیین کنید. حداقل هفته ای چهار تا پنج بار به نوعی ورزش بپردازید. اگر امکان پذیراست ورزش بهتر است در هوای آزاد انجام شود نه در سالنهای در بسته. و به یاد داشته باشید ورزش تا آنجا که ایجاد خستگی لذت بخش در ماهیچه ها کند سالم است. پس از آن مضر می گردد. زیاده روی در ورزش که به خستگی شدید و درد عضلانی بیانجامد به اندازه عدم فعالیت برای بدن مضر بوده باید از آن پرهیز کرد.