بیماری تلاش بدن برای دفع مواد زائد تولید شده در بدن است. به چه معناست؟

در اثر تجمع مواد زائد در بدنی که به دلایل مختلف قدرت پاکسازی و دفع این مواد به میزان لازمه را از دست داده بوجود می آید. در حقیقت زمانی که میزان مواد زائد تولید شده در بدن به نقطه اشباع رسیده از ظرفیت سیستم پاکسازی روزمره بدن فراتر می رود "بیماری حاد"بروز می کند. سپس به محض اینکه میزان این مواد به حد قابل تحمل برای بدن برسد علائم بیماری که در حقیقت نشانه های پاکسازی هستند از بین رفته بیمار احساس بهبودی می کند. اگر شخصی در این مدت از دارو یا سایر روشهای درمان استفاده کرده باشد این بهبود را به حساب ٱن دارو یا آن روشها می گذارد. حال آنکه بهبود عملی خود انگیخته و خودبخودی بوده تنها در اثر تقلیل سموم در بدن بوجود میاید. به معنایی دیگر در اکثریت قریب به اتفاق موارد بیماریهای حاد، اگر به اندازه کافی صبر و تحمل نشان داده از مصرف دارو خودداری کنیم، بیماری )پروسه سم زدایی( دوره خود را طی نموده و بدن به حالت طبیعی خود باز می گردد. در حقیقت درک این مسئله به ما کمک می کند که با از بین بردن دلایل بیماری از بروز بیماریها مزمن جلوگیری کنیم.

بیماری تلاش بدن برای دفع مواد زائد تولید شده در بدن است. به چه معنا؟ کسی که ورزش می کند در هنگام ورزش دارای ضربان قلب بیشتر، تنفس شدیدتر، بالاتر رفتن درجه حرارت بدن، هجوم بیشتر خون به اعضاء مختلف، ازدیاد ترشحات مختلف از جمله تعرق و نشانه هایی مشابه اینهاست. البته اینها تنها نشانه های ظاهری و قابل مشاهده برای ما هستند چرا که در هنگام ورزش و ازدیاد فعالیت بدنی در درون سلولها نیز فعل و انفعالات سلولی شدیدتری برای تولید انرژی و خروج مواد زائد تولید شده صورت می گیرد.

آیا ما نام این تغییرات در هنگام ورزش را بیماری می گذاریم؟ طبیعتا نه. پس چگونه است که تغییرات بدن در هنگام سم زدایی شدیدتر را "بیماری" نامیده در پی "معالجه"و از بین بردن آن برمی آئیم؟

تب، ترشحات بینی و حلق، لرز، تعرق شدید، اسهال، عطسه، سرفه، استفراغ، دردهای عضلانی، همه و همه اعمال فیزیولوژیک و طبیعی بدن در اشکال مبالغه آمیز آن هستند بطور خلاصه یعنی در اثر کوشش بیشتر و مبالغه آمیز بدن برای خروج سموم تولید شده از بدن، اعمال طبیعی و فیزیولوژیک، صورت مبالغه آمیز به خود می گیرند. حرارت بدن بالا میرود، ضربان قلب تندتر می شود، تنفس شدیدتر می گردد، دفع سموم از طریق مدفوع، تعداد دفعات مدفوع را افزایش داده، اسهال را می آفریند و الی آخر.

بیماری تلاش مداوم بدن برای دفع مواد زائد و سموم تولید شده در بدن است. همانگونه که سلامتی پدیده ای درونی و در خود موجود زنده است بیماری نیز از درون پدیده نشأت می گیرد. همانقدر که سرما و گرما دنباله هم اند، همانقدر که شب و روز از پی هم می آیند بیماری و سلامتی نیز با هم اند و دنبال هم. سلامتی و بیماری هر دو از پدیده های عادی و فیزیولوژیک بدن می باشند.

برماست که با انتخاب روش زندگی که حامی و پشتیبان سلامتی است از جسم و روحی سالم تر برخوردار بوده زندگی پربار و با نشاطی را پیش ببریم. "