درمان سرماخوردگی

از دیرباز تاکنون عسل به عنوان درمان همه جانبه سرماخوردگی شناخته شده است و آنرا به صورت خالص یا آمیخته با غذا و دارو مصرف می کنند. نوشیدن یک لیوان آب گرم مخلوط با عسل و مقدار کم آبلیموی تازه با یک لیوان شیر گرم مخلوط با عسل برای درمان بیماران مبتلا به سرماخوردگی سودمند است. این افراد جهت مداوای خود باید در منزل استراحت نمایند زیرا عسل باعث تعرق زیاد می گردد. عسل زیرفون در درمان سرماخوردگی یک معرق کاملا متناسب می باشد.

به عقیده «هرت ویک» نوشیدن 100 گرم عسل خالص مخلوط با عصاره نصف یک عدد لیمو ترش در درمان سرماخوردگی موثر خواهد بود.

سایر روشهای درمان

الف) شربت آب ترب با عسل به نسبت مساوی برای رفع سرماخوردگی موثر واقع می شود.

ب) دم کرده مریم گلی با شیر و عسل در درمان سرماخوردگی خصوصا در ابتدای آن موثر می باشند.

ج) دم کرده اکلیل کوهی (یک فنجان) با یک قاشق سوپ خوری عسل مفید واقع می شود.

د) 20 تا 30 گرم ساقه های گلدار آویشن را در یک لیتر آب جوش دم کرده و صاف کرده آن را با عسل هر روز 4 الی 5 فنجان با فاصله بنوشید. در درمان سرما خوردگی، تب، زکام، درمان آسم و سیاه سرفه مفید است.

درمان تب

امام کاظم می فرماید : «عسل را با سیاه دانه بیامیزید و بگذارید فرد تب دار از این مخلوط لذیذ سه انگشت به دهان گذارد رنج تب از جانش فرو خواهد ریخت.»

از دیر باز زمان «هیپوکرات» بزرگترین پزشک قدیمی یونانی عسل را به عنوان تب بر می شناخته اند (نزدیک به 2500 سال پیش) اسیدهای آلی در عسل توانایی و نیروی ویژه ای برای تب بری دارند. سفارش شده است که 5 تا 10 قاشق غذاخوری عسل در چند وعده به تب دار داده شود. امروزه از عسل به عنوان تنها داروی پیشگیری از تب یونجه نام می برند.

سایر روشهای درمان

الف) 5 تا 10 گرم تخم رازیانه دم کرده، با سکنجبین عسل در درمان تبهای کهنه مفید است.

ب) جوشانده گل بنفشه (50 گرم در یک لیتر آب) و پس از صاف کردن مخلوط با عسل، روزی 3 فنجان به فاصله از آن بنوشید درمان تب و گریب است جوشانده گیاه اقطی (یاس کبود) با عسل نیز همین خاصیت را دارد.