هر اضافی وزنی چاقی و هر کاهش وزنی لاغری نیست :

افزایش حجم آب یا توده عضلانی در بدن باعث اضافه وزن می شود، ولی این با چاقی که تجمع چربی در بدن است، کاملاً متفاوت می باشد. افرادی که با خوردن آب و بر آمدگی شکم تصور می کنند که چاق شده اند، اشتباه می کنند. در این افراد به علت ورود حجم زیاد آب، حجم معده زیاد می شود و به عضلات شکم فشار می آورد و چون معمولاً عضلات شکم ضعیف می باشند، شکم به سمت جلو برآمده می شود. این حالت حتی با نفخ معده که ناشی از تجمع گاز می باشد نیز اتفاق می افتد.

پس همیشه بخاطر داشته باشیم که چاقی برابر است با تجمع چربی ناشی از کالری اضافه در بدن و نیز این را بدانیم که حدود 7700 کالری اضافه بر نیاز بدن معادل یک کیلوگرم چربی در بدن خواهد شد.

بنابراین اگر در عرض یک روز احساس کردید که وزن شما مثلاً یک کیلوگرم اضافه شده است، وحشت نکنید و ناامید نشوید، زیرا تجمع چربی به این سرعت انجام پذیر نخواهد بود. تجمع آب در بدن در دوران قاعدگی خانمها (از چند روز قبل تا چند روز بعد)، در افراد با تیروئید کم کار، در اثر برخی داروها و هورمونها، در اثر استرس زیاد، مصرف نمک زیاد، در اثر فعالیت روزانه (صبح ها آب بین بافتی بدن کمتر و بعدازظهر بیشتر می شود) اتفاق می افتد. پس حتی در یک شبانه روز هم اختلاف زیادی در وزن بدن به علت تجمع مایعات بین بافتی اتفاق می افتد و به همین دلیل است که از ترازو نباید بیش از حد استفاده نمود.

در ورزشکاران هم اضافه وزن ناشی از تجمع عضلات، چاقی محسوب نمی شود.

همین نکات را باید در مورد تفاوت کاهش وزن و لاغری نیز بدانیم. اگر وزن در اثر کاهش مایعات بدن (اتفاقی که در سونا یا تشک های لاغری می افتد) پوکی استخوان و سایر موارد به غیر از چربی، کم شود به معنی لاغری نمی باشد. از سوی دیگر 7700 کالری باید توسط کاهش مواد غذایی در بافتی و تحرک از بدن خارج شود، تا یک کیلوگرم لاغری را تجربه کنیم، پس اگر در یک روز یک تا دو کیلوگرم وزن شما کم شد، به عنوان مثال با اتمام دوران قاعدگی، پس از سونا و ... خوشحال نشوید و اعتماد به نفس کاذب، شما را مغرور نکند.

در کم کاری غده تیروئید مقداری از اضافه وزن مربوط به تجمع مایعات در فضای بین بافتی می باشد و بنابراین چاقی محسوب نمی شود.