سرخجه

اگر تصمیم به باردار شدن دارید، باید قبل از آن با پزشک و یا یک تیم پزشکی در ارتباط با وجود آنتی بادی های سرخجه (سرخک آلمانی) در خونتان مشورت کنید و متقاضی انجام تست این بیماری شوید.

خیال خود را راحت نکنید از این که در گذشته واکسن سرخجه زده اید و دیگر مبتلا نخواهید شد، آنتی بادی ها با گذشت زمان اثر خود را از دست می دهند، بنابراین به کنترل نیاز دارید. اگر نسبت به این بیماری ایمنی ندارید، ایمنی با تلقیح واکسن ایجاد خواهد شد ولی بازهم باید سه ماه صبر کنید و پس از آن باردار شوید.

زیرا واکسن ویروس زنده است و باید زمانی از تلقیح آن بگذرد تا برای کودک خطرناک نباشد. اگر در دوران بارداری در مجاورت فرد مبتلا به این بیماری و یا مشکوک به ابتلا قرار بگیرید باید این وضعیت را فوراً به پزشک خود اطلاع دهید و حتماً آزمایش خونی از نظر وجود آنتی بادی های سرخجه در خونتان به عمل آورید.

براساس نتیجه آزمایش، امکان دارد که تست 10 روز بعد نیز تکرار شود. براساس نتیجه این تست اگر روشن شود که شما مبتلا به سرخجه شده اید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برخی از پزشکان بر این باورند که با تجویز آنتی بادی هایی به شکل گاما گلوبین می توان از صدمه به جنین پیشگیری کرد.

سرخجه به خصوص اگر در طی سه ماهه اول بارداری مادر را مبتلا سازد می تواند باعث ناهنجاری هایی در کودک شود. این ناهنجاری ها عبارت اند از : کوری، کری و بیماری های قلبی