تأثیرات مصرف ماهی بر مادران باردار، شیرده، جنین و کودکان :

در جدیدترین مطالعات انجام شده در دانمارک خانم های باردار که هرگز ماهی مصرف نکرده بودند، سه برابر بیشتر از کسانی که حداقل یک ماه در سال ماهی می خوردند زایمان زودرس و نوزادان زیر استاندارد داشتند.

با در نظر گرفتن تحقیقاتی که پیش از این بر روی زنان جزایر فارو که بخش عظیمی از برنامه غذایی آن ها را ماهی تشکیل می داد انجام شد، انجام شد، مشاهده شد که در این جامعه تعداد زایمان های بیش از موعد و به دنیا آوردن نوزادان بسیار کم وزن، به طور غیرعادی کم است. در این بررسی ارتباط بین مصرف ماهی و کودکان سالم نیز مد نظر قرار گرفت.

مطالعات جدید انجام شده در بیمارستان دانشگاه های دانمارک که 8729 زن باردار را در بر می گرفت، مادران دوبار در طول دوره مراقبت های غذایی، مورد بررسی قرار گرفتند و اطلاعات به دست آمده برای ارزیابی ارتباط بین مصرف غذاهای دریایی در این افراد در دوره بارداری و خطر تولد زودرس و یا به دنیا آمدن کودک سبک وزن، مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها بسیار قابل توجه بودند: در کسانی که اصلاً ماهی مصرف نکردند خطر زایمان زودرس 6/3 بار بیشتر از گروهی بود که دست کم یک وعده در هفته ماهی خورده بودند. تولد زودرس نوزاد، در بین 4 گروه به طور معنی داری متفاوت بود. این گروه بندی براساس میزان غذاهای دریایی صورت گرفت. درصد زایمان زودرس از 1/7 درصد در گروهی که اصلاً ماهی مصرف نمی کردند، تا 9/1 درصد در مجموعه افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی می خوردند کاهش یافت. محققین معتقدند که اسیدهای چرب امگا-3 که بیش از همه در ماهی های آب های سرد یافت می شود به کاهش زایمان زودرس کمک می کند و این امر می تواند تشویق خوبی برای خانم های باردار باشد که ماهی مصرف کنند.

مصرف ماهی با ارزش غذایی بالا از ابتدای زندگی لازم و ضروری است؛ از زمانی که جنین در حال شکل گیری است نیاز به ماهی و به تبع آن دریافت اسیدهای چرب امگا-3 بسیار مهم است.