چگونگی تعیین فرم صورت

فرم چهره مشخص می کند که چه مدل مو، عینک و آرایشی را انتخاب کنید. برای تعیین فرم صورت با آشنایی با دسته بندی اصولی فرم صورت آغاز کنید. با اندازه گیری هایی ساده فرم صورت خود را کشف کرده و از این پس با اطلاعات جدید خود، مدل مو، عینک، آرایش و سایر اکسسوری های مناسب چهره خود را انتخاب کنید.

قسمت اول

اندازه گیری صورت

یک متر قابل انعطاف تهیه کنید. برای اندازه گیری صورت نیازمند یک ابزار متریک با قابلیت انعطاف هستید. می توانید از انواع پارچه ای آن استفاده بفرمایید. برای اندازه گیری از مترهای جمع شونده استفاده نکنید. زیرا هم دقت کافی نداشته و هم ممکن است حین اندازه گیری جمع شده و آسیب برساند.

اندازه های گرفته شده را در کاغذ یادداشت کرده تا در آخر با یکدیگر مقایسه کنید. رو به روی یک آینه در اتاقی با نور مناسب نشسته و آینه به قدری باشد که کل صورت شما را نشان دهد.

متخصصین آرایش و زیبایی معتقدند، اصلی ترین فرم های چهره، بیضی، مربع، گرد، مستطیل، لوزی، قلب و مثلثی و برخی ترکیبی از دو نوع هستند.

1-اندازه گیری را از پهن ترین قسمت صورت شروع کنید. این قسمت جایی بین ابرو و محل رشد ریشه مو و در وسط پیشانی قرار دارد. طول پیشانی را از قسمت محل رشد موها در دو طرف پیشانی اندازه گیری کنید و عدد به دست آمده را یادداشت کنید.

2-اندازه گیری استخوان گونه. اندازه گیری این قسمت کمی نیاز به مهارت دارد. با کمک انگشتان برجسته ترین قسمت استخوان گونه را که معمولا در پایین ترین نقطه گوشه ی بیرونی چشم قرار دارد لمس کنید. وقتی این نقطه را در دو طرف صورت یافتید، فاصله دو نقطه را به طور مستقیم اندازه گیری کنید. توجه داشته باشید که پل بینی می تواند باعث عدم دقیق بودن اندازه گیری می شود. پس متر را از صورت خود فاصله دهید تا پل بینی خطا در اندازه گیری ایجاد نکند.

3-اندازه گیری طول فک تا چانه. یک سر متر اندازه گیری را در انتهای استخوان فک زیر گوش قرار داده و سر دیگر آن را در نوک چانه خود قرار داده و اندازه را در عدد 2 ضرب کرده و طول فک را به دست آورید و یادداشت کنید.

4-طول صورت را اندازه گیری کنید.  یک طرف متر را روی نوک چانه گذاشته و تا ریشه ی موها در میانی ترین قسمت پیشانی اندازه گیری کنید. اگر موهای خود را از دست داده اید، محل رویش مو را تخمین بزنید. اگر بینی برجسته ای دارید، اندازه گیری شما دقیق نخواهد بود. اما اگر سطح متر اندازه گیری را در فاصله ای از صورت خود نگه دارید و اندازه بگیرید، اندازه ی دقیق تری به دست خواهد آمد. عدد به دست آمده را یادداشت کنید.

5-اندازه های به دست آمده را برای تعیین فرم صورت مقایسه کنید. پس از اینکه تمام اندازه ها را گرفته و یادداشت کردید، مشخص کنید کدام یک بیشترین عدد و کدام یک کمترین عدد را دارد. تناسب اعداد به دست آمده از چهره خود را با اعداد فرم های صورت متداول مقایسه کنید.

برای مثال اگر صورت شما طول و عرض مساوی دارد، پی از نوع گرد یا مربع خواهد بود. اما صورت مربع فک پهن تر و زاویه دار تری نسبت به صورت گرد دارد.

اگر طول صورت بیشتر از عرض آن بود، فرم صورت شما بیضی، کشیده یا مستطیلی است. برای مشخص کردن دقیق تر، وضعیت پیشانی، استخوان گونه و اندازه فک باید در نظر گرفته شوند.

اگر صورت شما از پیشانی تا چانه کم کم باریک تر می شود، پس فرم آن قلبی یا بیضی است.

اگر پیشانی باریک و چانه پهن تری دارید، پس فرم صورت شما مثلثی است.

قسمت دوم

انتخاب مناسب با توجه به فرم صورت

1-مدل موی مناسب فرم صورت خود را انتخاب کنید. بلندی موهای شما تاثیر زیادی در پهن یا دراز نشان دادن صورت دارد. مدل مویی انتخاب کنید که فرم صورت شما را متعادل کند.

موها بلند و صاف انتخاب مناسبی برای صورت های گرد و مربعی است زیرا طول صورت را بیشتر نشان داده و از پهنای صورت می کاهد.

موهای کوتاه با قسمت بالایی بلند، مدل مناسبی برای فرم های کوتاه است که می تواند چهره را کشیده تر نشان داده و توجه را به چشم ها و استخوان گونه بیشتر جلب کند.

موهای نیمه کوتاه و متوسط، صورت را کوتاه تر نشان داد و انتخاب مناسبی برای صورت های کشیده و بیضی شکل است.

2-چتری مناسب با فرم صورت خود انتخاب کنید. فرم صورت شما مهم ترین فاکتور در انتخاب مدل چتری است و حتی مشخص می کند که آیا نیازی به داشتن چتری دارید یا خیر.

چتری های بلنو و پر مانند که پیشانی را به شکل حرف A می کند، برای صورت های مربعی بسیار مناسب است.

چتری های یک طرفه برای انواع مختلفی از فرم های صورت مانند گرد، قلبی، کشیده و بیضی مناسب است.

چتری های کوتاه به طوری که کل پیشانی را بپوشاند، باعث می شود که پیشانی های باریک پهن تر دیده شوند و باعث کمتر دیده شدن طول صورت های کشیده خواهد شد.

اگر از عینک استفاده می کنید، قاب هایی را انتخاب کنید که با فرم صورت شما هماهنگ باشد. عینک ظاهر چهره شما را کمی تغییر خواهد داد. بنابراین قاب عینک مکمل فرم صورت خود را بشناسید.

تعادل صورت بیضی شکل خود را با انتخاب عینکی هماهنگ با عرض چهره خود حفظ کنید.

اگر صورتی قلبی شکل دارید، با انتخاب قاب های باریک با رنگ روشن، پهنای نیمه ی بالایی صورت خود را کاهش دهید. همچنین می توانید، قاب هایی را انتخاب کنید که در قسمت پایینی پهن تر هستند.

برای فرم صورت کشیده و مستطیلی، قابهای پهن با پل کم، با دسته های پهن و تزئینی در قسمت شقیقه، صورت را عریض تر نشان می دهند.

برای صورت هایی که در قسمت بالا باریکتر هستند مانند صورت مثلثی، قاب هایی با پهنای زیاد در قسمت بالایی مانند قاب های چشم گربه ای مناسب تر است.

قاب های باریک برای صورت های مربعی و بیضی شکل مناسب است.

قاب های منحنی با صورت های زاویه دار و قاب های گوشه دار با صورت های گرد تناسب بیشتری دارند.

با انتخاب قاب های بیضی، زاویه صورت های لوزی شکل را کمتر کنید.

4-فرم صورت خود را با آرایش مناسب متعادل کنید. اگر آرایش می کنید، سعی کنید طوری انجام دهید که باعث متناسب شدن چهره شما شود. برای مثال:

چهره بیضی شکل خود را با پررنگ تر کردن گونه در قسمت برجسته و کم رنگ کردن آن در قسمت شقیقه ها عریض تر کنید. در این مدل از صورت، با تیره تر کردن محل رویش ریشه و خط زاویه فک از طول آن بکاهید.

از رنگ های تیره تر برای باریک کردن پیشانی در چهر های قلبی شکل استفاده کنید.

در چهره های گرد، با استفاده از رنگ های تیره در سرتاسر اطراف صورت و زیر استخوان گونه ترکیب بندی کنید. بخش مرکزی صورت (وسط پیشانی، پل بینی، نقطه بالا گونه و چانه) را با استفاده از هایلایتر برجسته کنید.

از حالت مربعی صورت با استفاده از کانتور کردن پیشانی، شقیقه ها و زاویه فک متعادل کرده و به گونه ها هایلایتر بزنید.

با افزایش فاصله بین دو ابرو می توانید پیشانی را در صورت های لوزی و قلبی شکل پهن تر کرده و متعادل سازی کنید.

قسمت سوم

شناخت اصولی فرم صورت

1-چهره بیضی شکل را با مخروطی شدن اندک آن بشناسید. اگر صورتی کشیده دارید که از پیشانی تا چانه اندکی باریک شده است، فرم صورت شما بیضی شکل است. طول صورت در چهره های بیضی شکل، معمولا یک و نیم برابر عرض آن است.

2-برای شناسایی فرم گرد صورت، به پهنای استخوان گونه توجه کنید. فرم صورت گرد، دارای استخوان گونه پهن و پیشانی و فک گرد است. و نشانه دیگر صورت گرد، مساوی بودن طول و عرض صورت است.

3-پیشانی پهن و چانه باریک نشانه ای بر قلبی شکل بودن صورت است. صورت قلبی دارای پیشانی پهن هستند که با حرکت به سمت چانه کم کم باریک تر می شود.

4-پیشانی باریک و چانه باریک علامت داشتن صورتی لوزی شکل است. اگر صورت کشیده داشته و استخوان گونه شما پهن است اما پیشانی و چانه باریکی دارید، فرم صورتتان لوزی شکل است.

5- پیشانی و فک گرد، نشانه داشتن صورتی کشیده است. در صورت های کشیده، طول بیشتر از عرض بوده اما استخوان فک و پیشانی گرد است. همچنین عرض استخوان گونه و استخوان فک با یکدیگر برابرند.

6-صورت مربعی را با چانه و پیشانی پهن و برابر بشناسید. در این نوع عرض صورت استخوان فک با عرض استخوان گونه برابر است و حتی گاهی پهن تر نیز هست. همچنین صورت مربعی پیشانی پهن و برابر با استخوان فک دارند. شیب استخوان فک از گوشه تا نوک چانه ملایم است و استخوان فک گرد نیست.

7-صورت مستطیلی همان صورت مربعی اما کشیده است. اگر فک مربعی داشته اما طول صورت از عرض آن بیشتر است، فرم صورت شما مستطیلی خواهد بود.

8-با دیدن چانه پهن تر از پیشانی صورت خود را مثلثی نام گذاری کنید. فک مربعی همچنین می تواند نشانه داشتن صورت مثلثی باشد. در صورتی که استخوان گونه به طور قابل توجهی از فک پهن تر و پیشانی از گونه و چانه پهن تر باشد.