گاهی اتفاق می افتد که شب یا نصفه شب، یا در روز تعطیل دچار دندان درد وحشتناک شوید. وقتی دچار دندان درد می شوید، تمام تمرکز شما صرف آن شده و هیچ کاری جز نشستن و درد کشیدن ندارید و درد شدیدی را در لثه و دندان ها حس می کنید. در این شرایط که دسترسی به دندانپزشک نیست، چه کاری برای تسکین درد دندان می توانید در خانه انجام دهید. در این مطلب برخی درمان های خانگی برای شرایط اضطراری آورده شده است.

1-روغن میخک

دو عدد گل میخک خشک شده را پودر کرده و با چند قطره روغن زیتون و روغن میخک مخلوط کرده و خمیر را روی دندان آسیب دیده قرار دهید. این گیاه حاوی مواد بی حس کننده است که سبب تسکین درد می شود. این درمان موقت است و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

2-چای نعنا یا روغن نعنا

دمنوش نعنا را در یخچال گذاشته تا خنک شود. سپس چند قطره روی دندان دارای درد قرار دهید. این کار را در صورت برگشت درد دوباره تکرار کنید. در صورتی که روغن نعنا دارید نیز می توانید چند قطره روی دندان آسیب دیده بریزید تا تاثیرات بیشتری از تسکین را مشاهده کنید. نعنا نیز مانند میخک حاوی مواد بی حس کننده است که سبب تسکین درد می شود. اگر دندان شما به سرما حساس است، از گذاشتن دمنوش در یخچال خودداری کنید.

3-آب نمک

تنها چیزی که لازم دارید نصف فنجان آب گرم و یک قاشق چایخوری نمک است. نمک را در آب حل کنید و کمی روی دندان آسیب دیده بزنید و آب نمک را در دهان خود بچرخانید و سپس از دهان خارج کنید.این کار را تا زمانی که احساس تسکین درد را در دندان خود داشته باشید، تکرار کنید. نمک باعث از بین رفتن درد شده  همچنین جرم موجود روی دندان ها را از بین می برد. نمک یکی از آسانترین درمان های خانگی دندان درد است زیرا به راحتی در تمام آشپزخانه ها یافت می شود.

4-سیر

یک حبه سیر را کاملا له کرده و مقداری نمک روی آن بزنید. مخخلوط را روی دندان گذاشته و پس از چند دقیقه آن را با آب نمک گرم شستشو دهید. همچنین می توانید سیر را به طور مستقیم با دندان آسیب دیده بجوید. سیر حاوی ماده ای به نام آلیسین است که باعث تسکین درد می شود. از این ماده در تهیه مواد دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندان استفاده می شود.

5-زنجبیل

یک ریشه زنجبیل را پوست گرفته و یک تکه از آن را روی دندان گذاشته و پس از چند دقیقه آن را بجوید. با جذب شدن مواد موجود در زنجبیل، کم کم احساس تسکین درد را در دندان خود احساس خواهید کرد.

6-چای سیاه

مقداری چای سیاه دم کنید. و یا یک چای کیسه ای را مدتی در یک فنجان آب گرم قرار دهید. سپس دهان خود را با آن چای شستشو دهید. تانن موجود در چای جذب دندان شده و درد را التیام خواهد بخشید. برای نتیجه بیشتر می توانید چای کیسه ای خیس شده را با دندان خود گاز بگیرید. این کار تاثیر بیشتری در التیام بخشی خواهد داشت.

7-کمپرس یخ

یک قطعه یخ را درون پارچه ای قرار داده و روی دندان آسیب دیده بگذارید. با کاهش دمای دندان، درد نیز آرام خواهد شد. نکته مهم این است که اگر یخ را به طور مستقیم روی دندان قرار دهید ممکن است درد آن افزایش پیدا کند. بنابراین سعی کنید یخ را به طور غیر مستقیم روی دندان آسیب دیده بگذارید.

8-پیاز

یک پیاز را پوست گرفته و به قطعه هایی تبدیل کنید که به راحتی در دهان شما قرار گیرد. قطعه های پیاز را روی دندان و لثه دارای التهاب قرار داده و پس از چند دقیقه با آب گرم شستشو دهید. پیاز حاوی مواد ضد میکروبی و ضد باکتری است که باکتری هایی که منجر به ایجاد درد در دندان شده است را از بین خواهد برد.

9-فشار روغن

یک یا دو قاشق روغن نارگیل را در دهان خود به مدت 20 دقیقه نگه داشته و با فشار بچرخانید. سپس با آب گرم شستشو داده و به خوبی مسواک بزنید. این روغن باعث کشته شدن باکتری های دهان شده و با مسواک زدن پس از آن این باکتری ها به طور کامل از دهان خارج خواهند شد. درمان دندان درد با روغن تاریخچه ای قدیمی دارد. توجه داشته باشید که روغن را در انتها قورت ندهید زیرا مملو از باکتری های کشته شده است.

10-خیار

یک عدد خیار را از یخچال خارج کرده و در دمای اتاق قرار دهید تا دمای آن نرمال شود. سپس آن را تکه تکه کرده و مقداری نمک دریا روی آن بپاچید. تکه های خیار را روی دندان دچار درد قرار دهید تا درد آن تسکین پیدا کند. خیار باعث کاهش گردش خون در محل درد شده و آن را التیام می بخشد.

11-زردچوبه

یک قاشق چایخوری زردچوبه را با چند قطره اب مخلوط کرده و خمیری درست کنید. با استفاده از پنبه خمیر را روی دندان قرار دهید. زردچوبه یکی از ادویه های معجزه آسا است که از قدیم در درمان های خانگی کاربرد فراوانی داشته است. همچنین تاثیر فراوانی در درمان دندان درد دارد. همچنین می توانید پودر زردچوبه را به طور مستقیم روی دندان قرار دهید و یا با مقداری عسل ترکیب کنید که خاصی آنتی باکتریالی آن را افزایش خواهد داد.

12-نخ کشیدن دندان ها

کشیدن نخ بین دندان ها مهمترین کار پس از خوردن هر نوع غذایی در هر اندازه ای است. این کار باعث می شود تمامی غذاهای باقی مانده در بین دندان ها خارج شده و از تجمع باکتری ها جلوگیری خواهد کرد.

13-لیمو

یک قاشق آب لیمو تازهه را با نمک و آب گرم مخلوط کرده و چند دقیقه دهان را با آن شستشو دهید. این کار را 3 تا 4 مرتبه در روز تکرار کنید. همچنین می توانید این مخلوط را بنوشید. لیمو به خودی خود آنتی باکتریال است و با نوشیدن روزانه یک لیوان شربت آبلیمو با آبلیموی بیشتر و شکر کمتر از هر نوع دردی در امان خواهید بود. همچنین برای درمان دندان درد می توانید چند قطره روغن پوست لیمو را روی دندان دچار درد بریزید.

14-جوش شیرین

یک قاشق چایخوری جوش شیرین و نصف قاشق چایخوری نمک دریا را با چند قطره آب مخلوط کرده و خمیر درست کنید. خمیر را روی دندان و لثه دچار درد بزنید و 10 تا 15 دقیقه ماساژ دهید. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید. این روش نه تنها درد را کاهش می دهد، بلکه با از بین بردن پلاک و جرم دندان باعث سفید شدن دندان ها می شود.

15-روغن سیاه دانه

چند قطره روغن سیاه دانه را روی دندان و لثه ریخته و 15 ثانیه ماساژ دهید و دوباره این کار را تکرار کنید. این روغن در بهبود دندان درد، بسیار موثر است. همچنین می توانید این روغن ا با آب گرم مخلوط کرده در دهان بچرخانید.