مغز انسان یک سیستم بیچیده است که هسته ی اصلی سیستم عصبی بشمار می اید.مغز به عنوان ارگان اصلی مسئولیت کنترل اغلب فعالیت های بدنی و وظیفه ی پردازش و یکپارچه سازی اطلاعات را برعهده دارد که با گذر سن و زمان همانند سایر ارگان های بدن دچار فرسودگی و تغییرات میشود.کاهش حافظه یکی از اصلی ترین نشانه های تغییرات مغز است که به طور عادی به دلیل افزایش سن اتفاق میافتد.

بدون داشتن یک حافظه ی خوب؛توانایی یادگیری مهارت های اصلی زندگی  که اغلب از طریق ارتباط وتقلید از دیگران کسب میشوددچار اختلال خواهد شد. به همین دلیل داشتن عملکرد ذهنی مناسب حایز اهمیت فراوان است.

حافظه به صورت پروسه ی شناخت تعریف میشود که در ان ذهن فرد پس از ذخیره اطلاعات؛ در مواقع لزوم شروع به بازیابی و استفاده از انها میکند.

ما میتوانیم با تمرین وتکرار و انجام پاره ای از سرگرمی های مفید و سالم به طور روزانه به تقویت حافظه ی خود کنیم. امروزه تمرینات و سرگرمی های رایجی به این منظور وجود دارد. به عنوان مثال: انجام بازی های ذهنی؛ارتباطات جمعی و اجتماعی ومدیتیشن و.....

در ادامه با روش های بیشتری که میتواند با شرایط ذهنی شما سازگار باشد آشنا شوید

۱- مشاهده و به خاطر سپردن ۴ ویژگی جزیی (تقویت حافظه ی ناخود آگاه)

 در این روش شما باید ۴جزییات از یک شخص؛ ماشین؛ ساختمان و یا اشیا دیگر را به خاطر سپرده و در طول روز اقدام به یادآوری و فراخوانی آنها از ذهن خود بکنید. تمرکز بر روی جزییات و ویژگی های مردم واقعی مفیدترو موثرتر از اشیا خواهد بود.

 

۲- حافظه تصویری

استفاده از حافظه تصویری را در فیلم های شرلوک بسیار دیده اید. آنجا که کارآگاه با دیدن شی یا تصویری، بسیاری از جزئیات را می تواند از گوشه گوشه حافظه خود خارج کند. بنابراین یکی از روش های تقویت حافظه می تواند، تقویت حافظه بصری باشد که به کمک تصاویر انجام می شود.

 

۳- تکرار در فواصل زمانی مناسب(مرور)

 تمرکز و یاداوری در لحظه ی مناسب- این روش به کمک طبقه بندی اطلاعات سبب افزایش توانایی ثبت اطلاعات در ذهن میشود. از کاربرد های عملی اینروش استفاده از فلش کارت میباشد که در ان فلش کارت ها را به چند گروه تقسیم کرده وانها را مرور کنید. با گذر زمان میتوانید فواصل زمانی را افزایش دهید

۴- انجام ذهنی عملیات ذهنی

یکی از موثر ترین راه های افزایش حافظه که در ان بجای محاسبه و حل مسایل ریاضی روی کاغذ؛ در حالیکه مشغول قدم زدن هستیم به صورت ذهنی اقدام به محاسبه میکنیم. در این حالت مغز شما نیاز دارد که روی دو امر همزمان تمرکز کند( محاسبه و قدم زدن با حفظ تعادل) که سبب افزایش افزایش قدرت حافظه ی کاری شما خواهد شد.

۵-آموزش تکرار و بازیابی

 در این روش با تمرکز و گوش دادن به صحبت های دیگران و تکرار جمله ی آنها در ذهنتان ؛چگونگی بازیابی سریع اطلاعات را به ذهن خود خواهید آموخت.

۶-تمرینات دیداری

 در این روش شما با تصویر سازی ذهنی به تقویت حافظه خود خواهید پرداخت. با تمرکز و توجه بر روی مکان؛ افراد و سایر مسایل مشابه موجود در یک صحنه و ساخت یک تصویر کلی از ان در ذهن خود میتوانید اتفاقات را باجزییات بخاطر بسپارید

7-آموزش زبان های خارجی

کسب مهارت در زبان دوم به شدت برای ذهن شما سودمند خواهد بود. اموزش مهارت های زبان جدید مانند نوشتن؛خواندن و ....نیازمند این است که ذهن شما اطلاعات را بطور مکرر بازخوانی کند. به همین دلیل این روش سبب افزایش تاثیر تمرینات ذهنی بر روی مغز شما میشود.

۸- نقشه ی ذهنی

 این روش سبب بهبود خلاقیت و ابتکار شما میشود که تاثیر مستقیم در افزایش حافظه دارد. نقشه ی ذهنی به شما کمک میکند تا بوسیله ی تداعی معانی؛ الگوهای ربطی؛ واژگان کلیدی؛ تصاویر ورنگها ... اتفاقات و حوادث را بهتر بخاطر بسپارید. در این روش شما میتوانید ازاموزش اشپزی غذاهای جدید؛ اموزش نواختن انواع الات موسیقی ؛ تشخیص تک تک مواد تشکیل دهنده ی وعده غذایی خود توسط حس چشایی و یا هر سرگرمی و ورزش جدیدی که نیازمند کسب مهارت جدید باشد استفده نمایید.

همچنین شما میتوانید با انجام کارهای غیر معمول به عنوان مثال تمرین نوشتن با دست چپ( در صورتیکه راست دست باشید) به تقویت حافظه ی خود کمک کنید.در نهایت ورزش منظم به دلیل افزایش سلامت جسمانی سبب بهبود سلامت ذهنی و روانی شما خواهد شد.