جوش بر روی لب یکی از شرایط آزاردهنده پوستی می باشد که ظاهری ناخوشایند برای فرد ایجاد می کند و مسلما بر صحبت کردن و غذا خوردن فرد اثر می گذارد. در این مقاله به علل ایجاد جوش بر روی لب و برخی از درمان های آن می پردازیم.

وجود جوش بر روی لب یک بیماری ناخوشایند و دردناک بشمار می آید. بدترین قسمت آن است که هیچ گزینه ای برای پنهان کردن آن وجود ندارد. در نهایت باید تحمل کنید تا طول دوره ی درمان طی شود. بنابراین بهترین راه چاره آشنایی با علل احتمالی در ایجاد این نوع از جوش است و البته استفاده از درمان های موثر نیز خوشایند خواهد بود.

علل ایجاد

علت ایجاد جوش بر روی لب مسدود شدن منافذ پوست که با غدد سباسه در ارتباط است. با توجه به انسداد منافذ پوستی ، چربی ترشح شده توسط غده در زیر این منافذ مسدود شده ، انباشته می شوند. با گذشت زمان این فولیکول های مسدود شده توسط باکتری ها آلوده شده که این امر التهاب این ناحیه را بدنبال دارد. جدای از آن عواملی نظیر وراثت ، عادت غذایی ، آلودگی ، استرس و استفاده از محصولات آرایشی و مراقبتی لب که کیفیت پایینی دارند نیز می توانند سبب ایجاد جوش بر روی لب شوند.

مشابه دیگر انواع آکنه ، جوش لب معمولا با افزایش سطح هورمون های مردانه ترشح شده توسط غدد آدرنال همراه است. به همین دلیل جوش در میان نوجوانان رایج است. با این حال افراد میانسال که در دهه 40 از زندگی خود می باشند نیز می توانند وجود جوش بر روی صورت ، شانه و سایر نواحی بدن را تجربه کنند. جوش لب می تواند به عنوان ضایعه پوستی به شکل پاپول ( التهاب پوستی عمیق ) و یا جوش و کورک ( در نزدیکی سطح ملتهب پوست ) آشکار شود.

درمان

حتی اگر مشاهده آن برای شما بسیار آزار دهنده است سعی کنید از لمس لب آسیب دیده و فشردن جوش به شدت اجتناب کنید زیرا این امر سبب گسترش باکتری به سایر نواحی می شود. برای خلاص شدن از شر این نوع جوش توصیه های زیر را به کار ببرید.

ـ عدم لمس : لمس کردن و دستکاری جوش بطور مداوم ممکن است سبب تحریک این ناحیه شده و ایجاد زخم نماید. علاوه بر آن لمس ناحیه آلوده شانس گسترش باکتری به سایر مناطق پوست را افزایش می دهد.

ـ تمیز کردن لب : از یک پاک کننده ملایم برای تمیز کردن نواحی که دارای جوش است ، استفاده نمایید. آن را به آرامی با یک لیف حمام تمیز بر روی ناحیه آلوده بکشید ، بعلاوه مراقب باشید که وارد دهانتان نشود و ناحیه آلوده و ملتهب را تحریک نکنید. در صورتی که پوست شما چرب است ، استفاده از یک صابون که حاوی گلیسیرین است توصیه می شود.

ـ استفاده از داروی جمع کننده ( قابض ) : در حین تمیز کردن صورت خود می توانید از داروی قابض با کیفیت خوب و انواع بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید. این محلول ها می توانند سبب رهایی شما از شر قارچ و باکتری شوند. قابض های طبیعی نظیر گوجه فرنگی ، چای سبز( سرشار از آنتی اکسیدان) و فندق ( بدون الکل ) هم می توانند در درمان جوش موثر باشند.

ـ لایه برداری پوست : همانطور که اشاره شد جوش به علت انسداد منافذ پوستی توسط خاک و بقایای پوست ایجاد می شود. در نتیجه لایه برداری منظم پوست دو تا سه بار در هفته می تواند در پیشگیری از توسعه این جوش های دردناک کمک کند. اطمینان حاصل کنید با استفاده از یک محصول خوب و با کیفیت به لایه برداری از پوست می پردازید.

ـ تکه های یخ : در صورتی که جوش لب شما بسیار دردناک است توصیه می شود که تکه های یخ را بر روی آن بمالید. این امر به بی حس شدن ناحیه و کاهش درد کمک خواهد کرد. یکی دیگر از درمان های موثر استفاده از محلول تکه های خرد شده آسپیرین درون آب است. پس از استفاده از این خمیر بگذارید 5 تا 7 دقیقه بر روی لب بماند سپس آن را با آب سرد بشویید.

ـ عدم مصرف براق کننده لب : از هر نوع محصول مراقبتی و آرایشی لب نظیر رژ لب و یا براق کننده لب که حاوی مواد شیمیایی می باشند ، زمانیکه بر روی لب خود جوش دارید استفاده نکنید. زیرا استفاده از این محصولات سبب تشدید انسداد منافذ شده و در نتیجه طول زمان بهبودی جوش لب طولانی تر می شود.