رابطه جنسی یکی از ابعاد ارتباطی بین زن و مرد می باشد( بعد اقتصادی،بعد عاطفی ، بعد فکری، بعدجنسی)  و رابطه جنسی مساله عجیب و غریب و چندش آوری نیست که خانواده ها نسبت به آن بی توجه باشند. متاسفانه بسیاری از خانواده ها در آموزش مسئله رابطه جنسی به فرزندان خود کوتاهی می کنند.

ممکن است مادران باردار در مورد رابطه جنسی و مسائل مربوط به آن در دوران بارداری سوالات زیادی داشته باشند و با تغییرات عمده ای در زندگی زناشویی خود مواجه شوند. یک فرد باردار باید از تغییرات زندگی زناشویی خود در طول بارداری آگاه باشد. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

۱. آیا رابطه جنسی در بارداری روی جنسیت کودک تاثیر می گذارد؟

اگر تا به حال شنیده اید که نزدیکی بر جنسیت جنین تاثیر می گذارد همین جا بدانید که چنین چیزی دروغ است! احتمالا در دوران دبیرستان آموخته اید که جنسیت کودک با ترکیب X و Y ارتباط دارد. بنابراین، تاثیر رابطه ی جنسی بر جنسیت درست نیست. راه های مناسب برای انجام این کار، داشتن برنامه ی غذایی خاص به منظور کمک به ایجاد کروموزوم مورد نظر جهت تعیین جنسیت کودک پیش از بارداری است.

۲. به رحم قدرت می دهد؟

دروغ است! با وجود این که انقباض زیادی را به وجود می آورد، اما به این معنی نیست که قدرت رحم را افزایش می دهد. چرا که انقباض در صورتی که بیش از حد رخ بدهد، احتمالا می تواند سبب سقط جنین شود. بنابراین، رابطه باید با دقت انجام شود و بهتر است پیش از انجام آن با پزشک تان مشورت کنید. اختلالات بهداشتی متعددی وجود دارد که رحم را ضعیف می کنند و بنابراین در برخی از زنان داشتن رابطه ی جنسی از سوی پزشک منع می شود.

۳. رابطه ی جنسی روی سلامت کودک تاثیر می گذارد؟

دروغ است! این به وضعیت سلامتی مادر و حالت انجام رابطه ی جنسی بستگی دارد. بنابراین، نزدیکی به طور ناگهانی نمی تواند بر کودک تاثیر بگذارد. در صورتی که رابطه به درستی انجام شود، احتمال آسیب دیدن نوزاد وجود ندارد. بنابراین، از شنیدن این افسانه ها و باورهای نادرست هراسی به دل تان راه ندهید. تا زمانی که پزشک می گوید مشکلی وجود ندارد، به راحتی می توانید با همسرتان نزدیکی کنید. شاید فقط لازم باشد که تعداد دفعات رابطه را کاهش بدهید.

۴. باردار شدن در بارداری امکان پذیر است؟؟!

درست است! فقط بهتر است بدانید که حاملگی در دوران بارداری امکان پذیر است. بنابراین، اگر چنین چیزی رخ بدهد، ممکن است صاحب کودک دیگری هم بشوید. البته این وضعیت واقعا نادر است. اما به هر روی ممکن است اتفاق بیفتد. شاید بهتر باشد حواس تان به این مورد هم باشد!

۵. رابطه ی جنسی از بروز استرس در دوران بارداری جلوگیری می کند؟

درست است! به این دلیل که نزدیکی بین زن و شوهر می تواند در آن ها ایجاد آرامش کند و خلق و خوی آن ها را بهبود بدهد. بنابراین، می تواند در دوران بارداری برای تثبیت خلق و خوی و جلوگیری از احتمال بروز افسردگی در نوزادان و زنان باردار بسیار موثر باشد.

۶. به درمان بی خوابی کمک می کند؟

دروغ است! اگر بعد از این فعالیت خسته شوید باید وقت کافی برای استراحت بگذارید. بی خوابی در طول بارداری مربوط به تغییر هورمونی است. بنابراین، داشتن رابطه ی جنسی روی بیخوابی تأثیر نخواهد گذاشت و در واقع آن را درمان نخواهد کرد. بهترین راه حل داشتن استراحت کافی در دوران بارداری، این است که تا حدی که برای تان امکان پذیر است، بخوابید. حتی در طول روز‍!

۷. سوزش سردل را درمان می کند؟

دروغ است! با داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری نمی توان از شر سوزش سر دل خلاص شد. با این حال، اختلال سوزش سر دل در اثر رفلاکس رخ می دهد. بهترین راه برای از بین بردن این حالت، اجتناب از خوابیدن پس از غذا خوردن است. در صورتی که به دنبال پیشگیری از بروز سوزش سر دل هستید، این مقاله برای تان مفید خواهد بود.

۷. سوزش سردل را درمان می کند؟

دروغ است! با داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری نمی توان از شر سوزش سر دل خلاص شد. با این حال، اختلال سوزش سر دل در اثر رفلاکس رخ می دهد. بهترین راه برای از بین بردن این حالت، اجتناب از خوابیدن پس از غذا خوردن است. در صورتی که به دنبال پیشگیری از بروز سوزش سر دل هستید، این مقاله برای تان مفید خواهد بود.

 
 

۸. روند به دنیا آمدن کودک را تسهیل می کند؟

درست است! در سه ماهه ی سوم بارداری، داشتن رابطه ی جنسی به راحت تر شدن روند وضع حمل کمک خواهد کرد. و به این ترتیب احتمال به دنیا آمدن کودک به روش زایمان طبیعی نیز افزایش خواهد یافت. از این رو، پزشک معمولا داشتن رابطه ی جنسی را برای کمک به راحت تر شدن زایمان و در عین حال به موقع بودن تولد کودک توصیه می کند.

۹. آمدن شیر به سینه ی مادر را تحریک می کند؟

درست است! یکی دیگر از مزایای سلامتی داشتن رابطه ی جنسی در دوران بارداری، (عمدتا در سه ماهه ی سوم بارداری) تحریک جریان شیر به سینه است. بنابراین، داشتن رابطه می تواند به آماده کردن جریان شیر مادر برای دوران پس از تولد کودک کمک کند.

۱۰. سبب افزایش تعداد هورمون های خوب در بدن می شود؟

درست است! داشتن رابطه ی جنسی چنان چه بالاتر عنوان شد، یکی از راه های آزاد شدن از شر استرس است. در واقع این فعل، سبب افزایش آزاد شدن هورمون های خوب در بدن می شود تا بدین وسیله اوضاع سلامتی مادر در شرایط بهینه باقی بماند. بنابراین، داشتن رابطه ی جنسی در حین بارداری خوب است. اگر به دنبال سایر روش های افزایش هورمون شادی در بدن هستید، خواندن این مقاله خالی از لطف نیست.

۱۱. داشتن رابطه ی جنسی در دوران بارداری از بروز سقط جنین جلوگیری می کند؟

دروغ است! واقعیت این است که اگر رابطه ی جنسی را در طول سه ماهه ی اول و در اواخر بارداری انجام شود، احتمال سقط جنین را بالا می رود. بنابراین، شاید بهتر باشد از داشتن رابطه ی جنسی در سه ماهه ی اول پرهیز کنید.

۱۲ . از سرطان جلوگیری می کند؟

دروغ است! ابدا درست نیست که داشتن رابطه ی جنسی می تواند به جلوگیری از سرطان لگن کمک کند. سرطان می تواند به علت دلایل مختلف توسعه بیابد. بنابراین، حامله باشید یا نباشید باید همواره نسبت به احتمال بروز سرطان هوشیار باشید. بهترین راه برای جلوگیری از آن مصرف بیش تر میوه هایی است که غنی از آنتی اکسیدان ها هستند. در صورتی که تمایل دارید با راه های پیشگیری از سرطان آشنا شوید، این مقاله را مطالعه کنید.

۱۳. علائم آمبولیسم (رگ بستگی) را تسکین می دهد؟

دروغ است! بعضی از افراد ممکن است تصور کنند که داشتن رابطه ی جنسی می تواند به تسکین علائم آمبولیسم یا آمبولی در دوران بارداری کمک کند. باوری که حقیقت ندارد. حتی داشتن رابطه و نزدیکی می تواند احتمال آمبولیسم خون را افزایش دهد. بنابراین، هنگام داشتن رابطه ی جنسی در دوران بارداری، مطمئن شوید که این اختلال کاملا دور از شما است.

۱۴. آیا داشتن رابطه ی جنسی سبب آزاد شدن اکسی توسین می شود؟

درست است! هیجانی که در طول رابطه ی جنسی تجربه می کنید، به آزاد شدن اکسی توسین کمک خواهد کرد، هورمونی که در حین بارداری سودمند است. این هورمون در حین این که به تسهیل وضع حمل و به دنیا آمدن کودک کمک می کند، سبب جلوگیری از گرفتگی رحم نیز خواهد شد. علاوه بر این، اکسی توسین بهترین هورمون برای تحریک تولید شیر مادر است. در صورتی که تمایل دارید راه های افزایش هورمون اکسی توسین را در بدن بدانید، این مقاله را بخوانید.

۱۵. متابولیسم را افزایش می دهد؟

درست است! این فعالیت به افزایش متابولیسم بدن و تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. بنابراین، داشتن رابطه ی جنسی در طول بارداری، تعادل متابولیسم را حفظ می کند. و چنان چه می دانید متابولیسم بسیاری از زنان، در دوران بارداری کم می شود. بنابراین، کمک به تعادل متابولیسم طبیعی بدن یکی از بهترین مزایای داشتن نزدیکی در این دوران است.

۱۶. نوعی تمرین ورزشی محسوب می شود؟

درست است! این فعالیت یک جایگزین خوب برای ورزش است. از آن جایی که در دوران بارداری گزینه های زیادی برای ورزش کردن ندارید. رابطه ی جنسی می تواند جایگزین شنا یا راه رفتن تند باشد. با این حال برای جلوگیری از زایمان زودرس رابطه ی جنسی را باید با ملاحظه و دقت کافی انجام بدهید.

این هم از واقعیت ها و باورهای نادرست در مورد رابطه ی جنسی در دوران بارداری! فقط یادتان باشد که حتما با پزشک تان در این رابطه مشورت کنید و از مواردی که برای تان ممنوع است پرهیز کنید. در غیر این صورت، ممکن است کودک تان را در معرض خطر قرار دهید. علاوه بر این، مادر نیز ممکن است دچار مشکل شود. بنابراین همیشه مراقب باشید تا بدون مشکل این دوران را پشت سر بگذارید.