رابطه جنسی یک غریزه طبیعی در وجود انسان‌ها است و از نظر روانشناسی یک ابزار برای نشان دادن روابط عاطفی عمیق بین دو شخص محسوب می‌شود. پس اگر از رابطه جنسی لذتی نمی‌برید، باید علت آن را شناسایی کرده و درجهت رفع آن اقدام کنید. رابطه جنسی به روش‌ها و اشکال مختلفی انجام می‌شود اما معنایی فراتر از آمیزش جنسی دارد؛ با یادگیری روش صحیح رابطه جنسی می‌توانید کیفیت رابطه زناشویی‌تان را ارتقا داده و به اوج لذت برسید.

یکی از اهداف ازدواج در اسلام، ارضای غریزه جنسی زن و مرد است. داشتن رابطه جنسی سالم با همسر دارای فواید فراوانی است همانطور که نداشتن رابطه جنسی یا رابطه جنسی ناکافی با همسر آسیب های فراوانی دارد. با ما همراه باشید تا درباره رابطه جنسی با همسر بیشتر آگاهی پیدا کنید.

میل جنسی، هدیه خداوند

در احادیث شیعی، داشتن رابطه جنسی با همسر به عنوان یکی از موهبت های الهی و نیز از سنت ها و رویه های پیامبران معرفی شده تا به این طریق، نگرش مثبت از روابط جنسی با همسر تقویت شود، پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «سه چیزاز سنت و روش پیامبران است... از جمله کثرت روابط جنسی.»

این مهم در احادیث شیعی نه تنها مورد تایید واقع شده، بلکه دامنه آن تا عالم آخرت نیز گسترده شده است. در احادیث وارد شده است: «مردم در دنیا و آخرت از هیچ چیز به اندازه روابط جنسی لذت نمی برند».

در حدیث دیگری امام باقر(علیه السلام) می فرمایند: «نشاط مومن در سه چیز است؛ داشتن روابط جنسی با همسر، شرکت در میهمانی برادران دینی و برپایی نماز شب». قرار دادن روابط جنسی در کنار حضور در میهمانی و برپایی نماز شب، بیانگر ارزش گذاری مذهب شیعه به روابط جنسی همسران است.

از آموزه های دینی به دست می آید، همبستر شدن زن و شوهر و ارضای غریزه جنسی از این راه عبادت محسوب می شود و حتی در روایتی آمده است اگر کسی عمل نزدیکی با همسرش را همراه با آداب و رسوم آن زود به زود انجام دهد ، به یکی از سنت های پیامبران عمل کرده است.

دانش و رفتار جنسی

  • دکتر مجد در مورد ناآگاهی مردم ایران از مسائل جنسی گفت: «در ایران متاسفانه در مورد روابط جنسی کم اطلاعات داده شده و اگرهم اطلاعاتی داده شده، به صورت علمی - تخصصی بوده که برای مردم عادی غیرقابل دسترس است. وی توضیح داد که منظور او از عدم اطلاع، به معنی ندانستن این مسئله است که یک رابطه جنسی سالم چیست، وظایف مرد و زن نسبت به همدیگر چیست و طی مراتب جنسی چه مسئولیتی برعهده هر طرف قرار دارد».

نکاتی که در این جا باید بر آن تأکید کرد این است که :
  1. در انسان برخلاف سایر جانداران، کیفیت همبستر شدن و انجام رفتار جنسی با همسر غریزی نیست ، بلکه آموختنی است و باید روش صحیح آن را یاد گرفت، گرچه اصل وجود غریزه جنسی غریزی و فطری است.
این دانستنی ها شامل: مقدمات همبستر شدن، شناخت نیازهای عاطفی یکدیگر در هنگام آمیزش و رعایت آن، شناخت راه های مختلف همبستر شدن، آگاهی از راه های جلوگیری از بارداری، تنظیم خانواده، آگاهی از احکام شرعی آن اعم از زمان و مکان آمیزش و مسائل دیگر آن مثل غسل و امثال آن، رعایت بهداشت ظاهری مثل مسواک زدن، خوشبو بودن و امثال آن، آگاهی از نکات بهداشتی آمیزش و رعایت آن، آگاهی ضمنی از اختلال های جنسی که در صورت وقوع، سریعا برای معالجه اقدام کنند و صدها نکته ریز و درشت دیگر که در جای خود ذکر نمودیم.
  1. رسیدن زن و شوهر به اوج لذت جنسی (ارگاسم) ، یکی از علائم انجام شدن موفقیت آمیز آمیزش جنسی است. اما با تأسف باید بگوییم بسیاری از همسران به دلایل مختلف که مهمترین آن عدم آگاهی است، از انجام رضایت بخش این عمل ناتوانند و به همین جهت به مشکلات زیادی اعم از جسمی و روانی مبتلا می شوند.

 

آسیب های روابط ناکافی و ناقص

طبق آماری که روان شناسان و کارشناسان امور خانواده ارائه کرده اند بیش از 75 درصد از عوامل اختلاف های خانوادگی ریشه در این موضوع دارد.

حتی شیخ اجل سعدی در گلستان در ضمن داستانی می گوید:

زن کز بر مرد بی رضا برخیزد          زان خانه و زان سرا بلا برخیزد

این گونه کمبودها در خانم ها باعث آسیب های روحی متعدد مثل افسردگی و اضطراب و فشار جنسی و همچنین باعث آسیب های جسمی مثل دردهای ناحیه شکم و رحم می شود.

در آقایان نیز روابط ناقص و ناکافی باعث باد فتخ و سنگ مثانه و سنگ کلیه می گردد.

تفاوت های کلی جنسی زن و مرد

1- زن و مرد هر کدام یک اطاق جنسی مخصوص به خود دارند، شهید مطهری : زن ها : منفعل اند و تحریکی

مردها : فعال و تهاجمی اند

2- محرک های جنسی زنان عبارتند از: تعهد، ارتباط، عشق و صمیمیت، نوازش و لمس. اما مردان بیشتر از این راه ها تحریک جنسی می شوند: تصاویر و دیدنی های عاشقانه و محرک، برهنگی زن، تنوع جنسی، لباس زیر زن، در دسترس بودن زن.

3- یک مرد(بدون هیچ گونه ارتباط عاطفی و با اولین برخورد) می تواند با زن ارتباط زناشویی برقرار کند. اما زن تا شوهرش را دوست نداشته باشد و به او مهر نورزد، اغلب نمی تواند از رابطه ی زناشویی خود لذت و بهره ی کافی ببرد.

4- تمایلات جنسی مرد مانند مایکروویو می باشد. سریع روشن، ظرف چند ثانیه عمل می کند و وقتی غذا پخت، سریع خاموش می شود. تمایلات جنسی زن مانند اجاق گاز برقی است. اجاق گاز باید مدتی بگذرد تا داغ شود و مدت زمان بیشتری برای سرد شدن نیاز دارد

5- شهوت زنان 9برابرمردهاست.

آداب رابطه و آمیزش:

  1. با وضو بودن
  2. رو و پشت به قبله نبودن
  3. آرامش داشتن
  4. با شکم پر نباشد
  5. مراعات نظافت شخصی
  6. محل مناسب باشد دور از نظر دیگران حتی کودک نوزاد
  7. بعد از عمل جنسی رها نکردن زن 
  8. بسم ا... گفتن
اندام جنسی مهم در زنان
  • مغز و فکر
  • گوش
  • آلت تناسلی: کلیتوریس، لبه های آلت
  • نقطه G
اندام لذتبخش برای زنان
  • لب و زبان
  • گردن
  • گوش
  • نوک سینه
  • داخل و پشت ران
  • کلیتوریس
  • نقطه G
اندام جنسی مردان:
  • مغز و فکر
  • چشم
  • آلت تناسلی: بیضه ها، ساقه آلت، کلاهک
نقاط لذت بخش در مردان:
  • نوک سینه
  • گردن
  • آلت
  • لب و زبان
البته همه موارد ذکر شده در مورد نقاط تحریک پذیر در آقایان و خانم ها کاملا شخصی بوده و از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این وظیفه همسر است که با شناخت صحیح همسر خویش او را به لذت کامل برساند و در این قسمت هرگونه اکراه و اجبار به کاری که همسر مایل به آن نیست و از آن اظهار تنفر می کند ممنوع و مضر به رابطه است.

نشانه های ارضاء:

در مردان:
  • نعوظ کامل
  • خروج و جهش منی
  • سستی
در زنان:
  • تپش قلب
  • گرگرفتگی و برافروختگی
  • تنفس تند
  • مکش درون واژن
  • گاهی گریه یا خنده بی اختیار( چون در اوج لذت است که هر احساسی که در درونش دارد به شکل غیر ارادی با گریه یا خنده غیر معمول نشان می دهد.)

 

آداب روابط جنسی

بهتر است نزدیکی در اول شب نباشد ، بلکه ساعاتی بعد از خوردن شام باشد ، زیرا معده پر است و نزدیکی موجب قولنج و فلج و چکیدن بول و فتق و ضعف بینایی و برخی بیماری های دیگر می شود.

امام رضا(علیه السلام) فرمود این عمل را در آخر شب انجام دهید. زیرا برای بدن صالح تر و مایه امید بیش تر و ذکاوت بیش تر برای فرزند که به دنیا می آید ، می باشد.

فعالیت جنسی طبیعی

دفعات فعالیت جنسی از چندبار در روز تا هفته یا ماهی یکبار در میان افراد مختلف،  متفاوت است  ولی میزان متوسط آن 3تا4  بار در هفته می باشد.   فعالیت جنسی دارای دو بعد روانی و فیزیکی (جسمانی) است   و بعد روانی آن (تحسین محاسن و ابراز محبت و در یک کلام معاشقه) خصوصاً در زنان ازاهمیت بیشتری برخوردار است.

سیکل پاسخ فعالیت جنسی

سیکل پاسخ جنسی دارای 4مرحله متفاوت ولی پیوسته و مرتبط به هم است :

1) تمایل یا میل جنسی 2) تهییج جنسی  3) ارگاسم  4) تحلیل

طول مدت هر یک از این فازها از چند ثانیه تا چند دقیقه متفاوت است.

همه چیز درباره رابطه جنسی با همسر

تحریک جنسی :

  1. روغن مالی آلت تناسلی آقا توسط همسر 20 دقیقه پیش از شروع رابطه
  2. آغاز معاشقه با   لمس ، نوازش نقاط حساس بدن زن ، بوسیدن و اظهار علاقه و بیان کلمات محبت آمیز از جانب شوهر می باشد .
  3. استفاده از تکنیک استارت استاپ در زمان رابطه:
در این روش مرد به فعالیت جنسی پرداخته و بعد از آنکه تحریک وی به حداکثر رسید و پیش از آنکه ارگاسم شود، دست از فعالیت برداشته و برای مدت کوتاهی هیچ تحریکی انجام نمی دهد و بعد از آرام شدن مجددا رابطه را شروع می کند البته در حالتی (پوزیشن) غیر از حالت قبل.

هر چند در ابتدا ممکن است مشکل به نظر برسد ولی به مرور زمان هر دو نفر از لذت جنسی زیادی بهره مند خواهند شد.

دفعات فعالیت جنسی از چندبار در روز تا هفته یا ماهی یکبار در میان افراد مختلف،  متفاوت است  ولی میزان متوسط آن 3تا4  بار در هفته می باشد.   فعالیت جنسی دارای دو بعد روانی و فیزیکی (جسمانی) است   و بعد روانی آن (تحسین محاسن و ابراز محبت و در یک کلام معاشقه) خصوصاً در زنان ازاهمیت بیشتری برخوردار است.

یکی از بهترین راه های انجام این روش آنست که در ابتدا از روش 4 به 1 شروع و بعد به تدریج آنرا افزایش داده و به 9 به 1 برساند.

یعنی در آمیزش های اول چهار بار آلت خود را وارد واژن نموده و بعد مکث کند و دوباره چهار بار وارد نموده و مجددا به همان مقدار صبرکند و همین طور ادامه دهد تا نهایتا به لذت کامل برسند.

  1. برخی از نقاط حساس بدن زن عبارتند از :
صورت ، لب ها ، نرمی لاله گوش ،گردن ، پستان ها ، شکم ، سطح داخلی ران ها ، باسن و ناحیه تناسلی می باشد .

ادامه تحریک جنسی :

همزمان با آماده سازی زن مرحله برانگیختگی اتفاق می افتد و با تغییراتی مانند افزایش ضربان قلب ، تعداد تنفس ، انقباض های عضلانی ، افزایش فشار خون ، برجستگی نوک پستان ها و کلیتوریس و مرطوب شدن و لیز شدن واژن در خانم ها همراه است .

علامت های این مرحله در آقایان شامل افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس ، انقباض های عضلانی، افزایش فشار خون و بزرگ و سفت شدن آلت تناسلی است (نعوظ )

ارضای جنسی :

ارضای جنسی در مرد با خروج مایع منی و اسپرم همراه است .

اما در خانم ها مرحله ارضای جنسی با علائم خاصی همراه است این علامت ها عبارتند از :

علامت اول : حدود 8-7 انقباض در کل بدن به شکل حرکات ریتمیک ایجاد می شود.

علامت دوم : گر گرفتگی و برافروختگی بدن زن

علامت سوم : مکش و تلمبه زدن درون واژن

علامت چهارم : تغییراتی در رنگ پوست در کنار گردن و پشت به وجود می آید .

بعد از پایان رابطه

بعد از پایان یافتن رابطه جنسی حتما لازم است که مرد از نظر عاطفی به همسر خود توجه کند ، او را در آغوش بگیرد ،به مکالمات احساسی ادامه دهد و به همسر خود ابراز علاقه کند.

منبع: درس نامه مهارت های زندگی با رویکرد ازدواج و خانواده