افزایش حقوق بازنشستگان بعنوان مهمترین اقدام دولت، از مهر امسال با همسان‌سازی دریافتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته دولتی تا سقف ۹۰ درصد حقوق شاغلان همگروه آنها عملیاتی شد.

همسان‌سازی حقوق، یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود حقوق پایینی دارد به فردی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود که این موضوع در ماده ۹۸ قانون استخدام کشوری مورد تاکید قرار گرفته و بر اساس آن دولت مُکلف شده با افزایش حقوق کارمندان نسبت به جبران حقوق بازنشستگان اقدام کند.

مجتبی احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مُصوبه دولت بصراحت خواسته است تا حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق افراد شاغل همگروه و همتراز آنها برسد.

وی ادامه داد: با این حال حقوق بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان توسط صندوق فولاد، بجای همسان‌سازی، کاهش پیدا کرده است و در زمان حاضر این بازنشستگان ۱۵ درصد کمتر از شاغلان همگروه خود حقوق دریافت می‌کنند.

وی گفت: بر اساس این همسان‌سازی، حقوق بازنشستگان سال‌های گذشته باید بر اساس۹۰ درصد حقوق افراد شاغل و افراد بازنشست شده در شهریور  امسال(زمان اجرای مصوبه) در نظر گرفته شود اما این اقدام صورت نگرفته و حقوق بازنشستگان ذوب‌آهن با ۹۰ درصد حقوق بازنشستگان شهریور همسان‌سازی نشده و ۱۵ درصد کمتر است.

نماینده کانون‌های معدنی و فولاد استان اصفهان تصریح کرد: صندوق فولاد در اجرای این قانون، جدول حقوقی شاغلان همتراز را مد نظر قرار نداده و آنها را با جدول صندوق مورد نظر خود ‌سنجیده است.

وی خاطرنشان کرد: بازنشستگان این شرکت به تنهایی ۶۰ درصد از اعضای صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد را شامل می‌شوند و برای اجرای موفق هر برنامه‌ای، برخورداری از ۵۰ بعلاوه یک نفر از جامعه هدف مورد توجه است.

احمدی اضافه کرد: صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، این مورد مهم را نادیده گرفته و بدون توجه به جدول حقوقی ۶۰ درصد از بازنشستگان از مجموع صندوق فولاد، همسان‌سازی مورد نظر خود را پیاده کرده و با این روش، بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان کمتر از جدول حقوقی خود برخوردار شده و به نوعی حقوق آنها ضایع شده است.

رییس هیات مدیره کانون بازنشستگان ذوب‌آهن ابراز امیدواری کرد که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچون گذشته به خواسته و اعتراض ما توجه کرده و بازنشستگان ذوب‌آهن را از این ظلم آشکاری که به آنها شده است نجات دهد و به همسان سازی واقعی برساند.

وی ادامه داد: با گذشت حدود یکماه از قرارداد درمان بازنشستگان ذوب‌آهن  و برداشت کسورات بیمه درمان، عمر و حوادث، هنوز قراردادی برای استفاده از بیمه ذوب‌آهن با شرکت بیمه منعقد نشده است و همچنان هزینه‌های درمان توسط بازنشستگان پرداخت می‌شود.

احمدی گفت: مسوولان شرکت ذوب‌آهن توجهی به این امور که در شرایط کنونی از ضروری‌ترین نیازهای بازنشستگان است، نمی‌کنند.

۳۰ شهریور امسال، آیین نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در هیات دولت تصویب شد و برابر آن، دولت همچنین در اجرای ماده (۳۰) قانون برنامه ششم توسعه، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح را مُکلف کرد تا علاوه بر افزایش امتیازات شغلی مُندرج در آیین نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، از محل منابع داخلی و سایر منابع حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود و منابع حاصل از بند(و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداخت و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود با ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلان هم‌طبقه مشترک صندوق متناسب با سنوات خدمت، از ۶ ماهه دوم ۱۳۹۹ اقدام کند.

به گزارش ایرنا، از سال ۸۸ بدلیل آغاز خصوصی شدن برخی از شرکت‌های فولاد، نظام پرداخت حقوق بازنشستگان این شرکت‌ها مانند ذوب‌آهن اصفهان با مشکل روبرو شد.

از آن زمان تاکنون حقوق ماهیانه بازنشستگان شرکت‌های فولاد با دو سه ماه تاخیر و بصورت قسطی پرداخت شده است.

بازنشستگان صندوق فولاد اصفهان بویژه شرکت ذوب‌آهن در دو سه سال گذشته بارها در اعتراض به پرداخت نشدن بموقع حقوق خود مقابل مجلس شورای اسلامی، استانداری و همچنین دفتر این صندوق در خیابان نشاط اصفهان حضور یافته‌اند.

صندوق بازنشستگی فولاد کشور بیش از ۸۵ هزار بازنشسته دارد.

ذوب‌آهن اصفهان نخستین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است.

این شرکت با ظرفیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند.