با شدت یافتن همه گیری ویروس کرونا در جهان، محققان به دنبال راهکار‌هایی برای جلوگیری از انتشار این ویروس در میان مردم هستند. استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون از جمله راهکار‌هایی است که مقامات بهداشتی برای کنترل شیوع همه گیری کرونا پیشنهاد می‌کنند. با این حال، محققان به تازگی اقدام به بررسی احتمال قطع زنجیره شیوع کووید ۱۹ از طریق استفاده از دهان شویه و یا اسپری بینی کردند.

بر این اساس، دهان و بینی یکی از اصلی‌ترین راه‌های ورود ویروس کرونا به بدن انسان است. خانواده ویروس کرونا شامل انواع مختلف ویروس است که دست کم ۷ مورد از آن باعث ایجاد بیماری در انسان‌ها می‌شوند. دانشمندان در تحقیقات خود به بررسی برند‌های مختلف دهان شویه و اسپری بینی در جلوگیری از انتشار خانواده ویروس کرونا از طریق دهان و بینی کرده اند.

شواهد نشان داده است که اسپری بینی برند جانسون می‌تواند در کمتر از یک دقیقه بیش از ۹۹ درصد انواع مختلف ویروس کرونا را نابود کند. همچنین پس از ۲ دقیقه ۹۹.۹ درصد ویروس کرونا در مجاری بینی با این اسپری از بین می‌رود.

همچنین مطابق تحقیقات دیگر دهان شویه‌هایی که حاوی آب اکسیژنه (H۲O۲) هستند، می‌توانند به میزان قابل توجهی از حجم ویروس کرونا را غیرفعال کنند. دهان شویه‌ها می‌توانند به میزان ۹۹.۹۹ درصد خانواده ویروس کرونا را غیرفعال کنند.

با این حال، محققان می‌گویند شواهدی درباره نابودی ویروس کرونای جدید (کووید ۱۹) با مصرف دهان شویه و اسپری بینی وجود ندارد. از این رو، نمی‌توان با اتکا بر استفاده از این مواد مدعی نابودی کووید ۱۹ و جلوگیری از انتشار آن شد.

تحقیقات دیگر چه می گوید؟

محققان دانشگاه بوخوم آلمان در تحقیقات مشترک با محققان دانشگاه نورنبرگ و برمن بر تاثیرگذاری دهان شویه در نابودی این ویروس پی برده اند. ویروس کرونا می‌تواند در حفره‌های دهان و نیز گلو مخفی شود. محققان می‌گویند دهان شویه با نابودی ویروس کرونا در دهان افراد، می‌تواند نقشی تعیین کننده ای در کاهش انتقال آن بیماری به افراد جامعه داشته باشد.

دانشمندان آلمانی می‌گویند که استفاده از دهان شویه روشی کارآمد برای کاستن از شیوع ویروس کرونا است. با این حال، شست و شوی دهان با دهان شویه روش مناسبی برای درمان افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده اند نیست و تنها این عمل می‌تواند برای پیشگیری استفاده شود.

محققان در تحقیقات خود از ۸ دهان شویه موجود در بازار با ترکیبات مختلف استفاده کرده اند. آن‌ها در محیط آزمایشگاهی با شبیه سازی محیط دهان، این دهان شویه‌ها را با ویروس کرونا به مدت ۳۰ ثانیه ترکیب کرده اند. این تحقیقات نشان داده است که پس از ۳۰ ثانیه تقریباً تمام ویروس‌های کرونا کشته شده اند.

دانشمندان پیشنهاد می‌دهند که بهتر است در ایام شیوع ویروس کرونا مردم از دهان شویه به طور مستمر استفاده کنند. این کار گرچه باعث درمان افراد مبتلا به کرونا نمی‌شود، ولی می‌تواند راهکاری مناسب برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در محیط و آلودگی دیگران باشد.