بلوغ زودرس کودک را در معرض خطرات بزرگی قرار می دهد چراکه کودک به لحاظ روحی آمادگی تغییرات احساسی و فیزیولوژیکی درون بدنش را ندارد.

بلوغ زودرس که به واسطه تغییرات هورمونی در بدن کودکان رخ می دهد پیامدهای نامطلوبی هم به دنبال دارد که یکی از آنها پیری زودرس است. اما نگران نباشید چراکه با در نظر داشتن چند نکته می توانید از بلوغ زودرس فرزند خود جلوگیری کنید.

۱- چاقی و اضافه وزن

چاقی یکی از نگرانی های اصلی است که میتواند باعث بلوغ زودرس اطفال شود. اگر جدول رشد یک کودک نشاندهنده اضافه وزن او باشد آنگاه والدین باید نگران فرزند خود شوند. برای جلوگیری از چاقی یا اضافه وزن فرزند خود بهتر است مرتبا شاخص توده بدنی او را چک کنید. به گفته پزشکان تراکم بافت های بدنی باعث نوسان سطح استروژن، انسولین و لپتین بدن می شود که این هورمون ها زمان بلوغ را جلو می اندازند. بهترین راه برای جلوگیری از چاقی کودکان ترغیب آنها به انجام فعالیت های بدنی خارج از منزل و دست کم ۳۵ دقیقه ورزش در هفته است.

۲- مواد شیمیایی محیطی

بیسفنول ای ماده ای شیمیایی است که در پاکت های پلاستیکی، قوطی های غذا، مواد پرکننده دندان، بطری های آب معدنی و دیگر ظروف نگهدارنده غذا یافت می شود. طبق پژوهش ها قرارگیری بدن در معرض این ماده شیمیایی از جمله دلایل اصلی بلوغ زودرس در دختران است. فتالات ماده شیمیایی دیگری ست که در مواد آرایشی، اسپری های مو، و دئودورانت وجود دارد و میتواند به رشد سینه در دختران کمک کند.

۳- مصرف بیش از حد تنقلات و فست فود

تنقلات و فست فود از جمله علل اصلی چاقی در کودکان هستند. مقدار بالای چربی های حیوانی در غذا که سطح ماده ای به نام IGF-1 را در بدن زیاد می کند میتواند منجر به بلوغ زودرس شود. این مساله خصوصا در مورد بچه هایی که بین سه تا پنج سالگی چربی حیوانی مصرف می کنند میتواند زیان ده باشد. در آنسو، مصرف زیاد چربی های گیاهی بلوغ را به تاخیر می اندازد و تضمین کننده سلامت کودکان است. البته این معنای حذف گوشت از غذای کودک نیست بلکه توصیه می شود که گوشت های فراوری شده نظیر سوسی و کالباس و گوشت قرمز را به کمترین میزانش برسانید (مثلا حداکثر دو تا سه بار در هفته).

۴- تغییرات هورمونی

جامعه و رسانه هانیز در برابر بلوغ زودرس کودکان مسئول هستند. خشونت زیاد، قرارگیری کودک در معرض محتوای مناسب بزرگسالان و مواردی از این دست میتواند روی ذهن کودک اثر گذاشته و غده بلوغ را تحریک کند. این غده بر اثر تحریک ماده ای به نام گنادوتروپین را آزاد می کند که باعث فعال شدن بیضه ها و تخمدان ها می شود تا هورمون های جنسی در بدن آزاد شوند.

۵- سوء تغذیه یا تغذیه نادرست

برخی کودکان به اندازه کافی غذا نمی خورند و والدین برای اینکه صرفا غذا بخورند آنها را ترغیب به خوردن مواد غذایی ناسالم نظیر قند و چربی می کنند. همین عادت های غلط تغذیه ای در نهایت کودک را وارد دوران بلوغ زودرس میکند.