مه شو : قرص ایورمکتین چیست؟ قرص ایورمکتین یک داروی ضد انگلی تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است که برای درمان چندین بیماری نادیده گرفته شده در مناطق گرمسیری ، از جمله انکوکرسیازیس ، هلمینتیازها و گال مورد استفاده قرار می گیرد. پشه هایی که از انسانها و دامهای تحت درمان تغذیه می کنند.

 

موارد و کاربرد مصرف ایورمکتین

داروی ایورمکتین برای درمان برخی از عفونت‌های انگلی کرم استفاده می‌شود. این عفونت‌ها در انسان شامل آلودگی شپش سر، چرب، کوری رودخانه، استرونژیلوئیدوز، عفونت کرم شلاقی، آسکاریازیس و فیلاریاز لنفاوی است. در حیوانات، از این دارو جهت پیشگیری و درمان کنه‌زدگی، میازیس، انگل‌های خونی، کرم قلب سگ و گربه، «دیروفیلاریا ایمیتیس» (نوعی کرم لوله‌ای) و چنین بیماری انگلی دیگر استفاده می‌شود.

 

نحوه مصرف و دوز مصرفی ایورمکتین

ایورمکتین باید از طریق دهان همراه با یک لیوان آب پر، یک ساعت قبل از غذا با معده خالی مصرف شود.

میزان مصرف این دارو به وزن بیمار، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان بستگی دارد.

در صورت مصرف دارو و بدتر شدن وضعیت بیمار حتماً باید پزشک معالج مطلع شود.

ایورمکتین معمولاً به صورت تک دوز یا دوره‌ای یا طبق دستور پزشک مصرف می‌شود.

 

انواع ایورمکتین

این دارو به سه صورت خوراکی، موضعی و تزریقی استفاده می‌شود.

عوارض ایورمکتین

گردن یا کمر درد

تورم صورت - بازوها - دست‌ها - پاها

درد قفسه سینه

افزایش ضربان قلب

گیجی

تشنج

از دست دادن هوشیاری

لنفادنیت

تب

سرگیجه

اسهال

تهوع

عوارض هماتولوژی و انکولوژی: افزایش سطح ائوزینوفیل، کاهش گلبول‌های سفید، افزایش هموگلوبین

عوارض کبدی: افزایش سطح سرمی آلانین آمینوترانسفراز، افزایش سطح سرمی آسپارتات آمینوترانسفراز

 

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی ایورمکتین

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک، مراجعه به اورژانس ضروری است.

بثورات پوستی (شامل ادم، راش کهیری)

خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)

سرگیجه شدید

مشکلات تنفسی

 

 

آیا ایورمکتین می تواند بر کرونا غلبه کند؟

در طی آزمایشاتی بالینی در هند، مشخص شد، ایورمکتین (Ivermectin) که یک داروی ضدانگل است، می‌تواند میزان مرگ‌ومیر بیماران مبتلا کووید۱۹ را کاهش دهد. این مطالعه هنوز در ژورنال‌های علمی منتشر نشده‌است. این دارو با مهار ورود پروتئین‌های ویروس به داخل هسته، در فعالیت ضدویروسی نقش دارد.

در این مطالعه ۱۱۲ بیمار کرونایی شرکت کردند. به ۵۵ نفر آنان ۱۲ میلی‌گرم ivermectin در روز اول و دوم بستری‌شدن در بیمارستان داده شد و ۵۷ نفر آن‌ها دارونما مصرف کردند. تمام بیماران مراقبت‌های استاندارد و یکسانی را دریافت کردند. ۲۳٪ از افرادی که آیورمکتین مصرف کردند و ۳۱٪ افرادی که پلاسیبو دریافت کردند، در روز ششم حضور در بیمارستان تست PCRشان منفی شد. یعنی این دارو موجب افزایش سرعت پاک‌شدن ویروس از بدن نمی‌گردد. این درحالی است که در گروهی که آیورمکتین مصرف کردند، هیچ مورد مرگی رخ نداد، اما در گروه دیگر ۴ نفر جان باختند.

این دو گروه هیچ تفاوتی در علائم و شرایطی از جمله وضعیت مرخص شدن از بیمارستان، نیاز به ICU و تهویه مکانیکی نداشتند.

 

ایورمکتین چیست؟ 

 •ایورمکتین یک مهار کننده ویروس عامل COVID-19 (SARS-CoV-2) در شرایط آزمایشگاهی است.

• یک درمان واحد قادر به کاهش 5000 برابر ویروس در 48 ساعت در کشت سلولی است.

• ایورمکتین برای عفونت های انگلی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا است و  می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

تحقیقات نشان داده است که ایورمکتین مانع از تکثیر SARS-CoV-2 در کشت سلولی می شود. با این حال ، مطالعات فارماکوکینتیک و فارماکودینامیکی نشان می دهد که دستیابی به غلظت های پلاسمایی لازم برای اثر ضد ویروسی تشخیص داده شده در شرایط آزمایشگاهی ، نیاز به تجویز دوزها تا 100 برابر بیشتر دارد.

 

تحقیقات نشان داده است که ایورمکتین مانع از تکثیر SARS-CoV-2 در کشت سلولی می شود. با این حال ، مطالعات فارماکوکینتیک و فارماکودینامیکی نشان می دهد که دستیابی به غلظت های پلاسمایی لازم برای اثر ضد ویروسی تشخیص داده شده در شرایط آزمایشگاهی ، نیاز به تجویز دوزها تا 100 برابر بیشتر دارد.

 

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ایورمکتین با مهار پروتئین های انتقال هسته ای آلفا/بتا -1 میزبان ، که بخشی از یک فرآیند اصلی انتقال درون سلولی است و موجب سرکوب ویروس ها می شود.